Počet nahlášených stížností: | 22 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Panelový dum na Okruzni ulici 2218 Ceska Lipa je zamoreny stenicemy, nikdo se k tomu nehlasi a nikdo to neresi. Vsichni delaji ze se jich to netyka ale skutecne ty stenice tam jsou. PROVERTE TO.
Vystrikat byty,cely dum.
|
Tweet |
Z uvedeného popisu vyplývá, že v řešené věci jde o vadu pronajímané věci, v tomto případě bytu. Z tohoto důvodu se použijí ustanovení § 2235 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Jde o úpravu speciální (§ 2235 – § 2301 občanského zákoníku) k úpravě obecné (§ 2201 – § 2234 občanského zákoníku). Obecná úprava se použije subsidiárně, primární je použití úpravy speciální. Z uvedených informací lze dovodit, že v řešené věci nejde o chybu nájemce, která by byla následně příčinou vady na projímaném bytu. Vycházíme při řešení stížnosti z toho, že vada byla pronajímateli již oznámena.
Ze zákona má pronajímatel povinnost udržovat po dobu nájmu byt ve stavu způsobilém k užívání, přesně dle § 2257 odst. 1 občanského zákoníku. Stav způsobilý k užívání mj. obnáší to, že není ohroženo zdraví nájemníka. Při tomto problému by mohlo být ve výsledku ohroženo zdraví nájemníka bytu. Je tedy na uvážení, zda by byt mohl mít podstatnou vadu či nikoliv.
Zjistí-li nájemník vadu, která brání obvyklému užívání bytu, oznámí nájemník vadu pronajímateli bez zbytečného odkladu (§ 2264 odst. 1 občanského zákoníku). Na nájemníkovi tak leží oznamovací povinnosti. Včasné oznámení vady je takové oznámení, které nájemce učiní ihned poté, co vadu zjistil nebo zjistit mohl při řádné péči.
Pronajímatel má na druhé straně dle § 2265 občanského zákoníku povinnost odstranit vadu v přiměřené době poté, co mu nájemce vadu oznámil. Pokud pronajímatel vadu neodstraní včas a řádně, může nájemce žádat slevu na nájemném. Tuto slevu může uplatňovat na celou dobu trvání nájmu, dokud pronajímatel vadu alespoň opožděně neodstraní. Slevu je nutné po pronajímateli požadovat do 6 měsíců ode dne, kdy nájemník vadu zjistil nebo mohl zjistit, jinak může pronajímatel namítnout opožděnost uplatnění nároku a soud slevu nájemníkovi nepřizná. Použije se zde obecná úprava nájmu v § 2208 občanského zákoníku, protože speciální úprava pro nájem bytu lhůtu pro uplatnění slevy neobsahuje. Druhá varianta, která přichází do úvahy, je odstranit vadu sám a následně žádat náhradu vynaložených nákladů. Pro možnost žádat slevu na nájemném je velmi důležité včasné splnění oznamovací povinnosti, k tomu viz § 2265 odst. 3 občanského zákoníku.
Nájemce dle § 2265 odst. 2 věta poslední občanského zákoníku není oprávněn žádat slevu na nájemném, jedná-li se o nepodstatnou vadu. Je na zvážení, zda vada, která ve svém důsledku vede k ohrožení zdraví nájemníka, je podstatnou vadou či nikoliv. Podle našeho názoru by se mohlo jednat o podstatnou vadu.
Závěrem tedy shrnujeme, že (1) je nutné okamžitě splnit notifikační povinnost, (2) při komunikaci s pronajímatelem je vhodné upozornit na skutečnost, že v případě neodstranění vady včas a řádně má nájemce právo požadovat slevu na nájemném, a to po celou dobu až do případného odstranění vady. Zvýší se tím motivace pronajímatele k odstranění vad. (3) V případě neúnosnosti situace je možný i postup dle § 2266 občanského zákoníku, tj. vypovědět nájemní smlouvu bez výpovědní doby pro hrubé porušení povinností pronajímatele.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.