Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V listopadu 2019 jsem s CK SONA uzavřela smlouvu o skupin. zájezdu do Itálie od 3. do 12. 7. Vše fungovalo bez problémů do pandemie v 3/20. Snažila jsem se telefonicky domluvit na možnostech řešení, bylo mi pí majitelkou řečeno, že se domluvíme podle situace na konci března, ale to již nebrali telefon. Dotazovala jsem se opakovaně mailem, prý vyřešíme na konci dubna. Žádala jsem několikrát řešení - vouchery nebo zálohy zpět, ale odpověď - vydržte do konce května. Na mé opakované upozorňování, že nemůžeme čekat, neboť mám ve skupině dost rizikových jedinců podle měřítek pandemie, a do 25. 5. máme mít navíc doplacený zbytek, pí majitelka už nereagovala. Proto 29.5.jsem poslala doporučeně odstoupení od smlouvy dle §2535 z důvodu obavy ze zdrav. rizika vzhledem ke složení naší skupiny na centrálu - ta na uvedené adrese neexistuje!, na pobočku jsem poslala mailem kopii odstoupení, majitelka reagovala až po mé 2. urgenci mailem, že nám počítá stornopoplatky, Itálie se otevírá, prý můžeme jet. Podklady k možnostem takového výjezdu jsme za celou dobu neobdrželi ani nám nenabídla žádné jiné její řešení. Za celou dobu nepřistoupila na žádnou mou variantu, do dneška žádná reakce od ní, peníze neposlala, vouchery nenabídla, na mail neodpovídá. Jiné CK v našem okolí se s klienty vyrovnaly bez problémů formou voucherů. A já nevím, co říci lidem k jejich dotazům, nemají ani zájezd, ani peníze.
Požaduji vrácení zaplacených peněz nebo vouchery v plné výši zaplacených částek bez stornopoplatku podle §2535 zákona č. 89/2012 Sb., obč. zákoníku pro všechny účastníky našeho zájezdu.
|
Tweet |
Aby bylo možné odstoupit od smlouvy z důvodu mimořádné okolnosti (tj. v režimu § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník), musí být tato okolnost objektivně prokazatelná. Domníváme se, že není možné např. odstoupit na počátku května od smlouvy o zájezdu, který se koná v červenci, neboť zkrátka není možné predikovat, zda mimořádná okolnost bude stále trvat či nikoliv.
Není-li objektivně prokazatelné, že v místě pobytu přetrvávají mimořádné a nevyhnutelné okolnosti (např. oblast je pro turisty uzavřena, do země nelze z ČR vycestovat bez povinné karantény po příjezdu atp.), není ani možné odstoupit z tohoto důvodu od smlouvy o zájezdu.
To má mj. za následek, že spotřebitel, chce-li odstoupit od smlouvy o zájezdu, se nevyhne placení odstupného ("storno poplatků"). Tyto závěry plynou z ustanovení § 2534 a § 2533 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Storno poplatky jsou hrazeny ve výši, která je smluvena mezi stranami, zpravidla je obsažena v obchodních podmínkách společnosti a za všech okolností podléhá navíc i kritériu přiměřenosti.
V situaci, kdy probíhá odstoupení nikoliv z důvodu mimořádných okolností, není aplikovatelný zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (s výjimkou § 7 tohoto zákona). To má za následek, že i dle tohoto zákona (jehož konformita s unijními předpisy je diskutabilní), i dle unijních předpisů není možné vnutit spotřebiteli voucher. Spotřebitel má nárok na vrácení kupní ceny zájezdu (ve formě peněžních prostředků) pokrácené o odstupné. To, jak uvádíme výše, musí být přiměřené.
Komunikace se spotřebitelem v této situaci je žádoucí, nicméně její absence nemá vliv na účinky odstoupení od smlouvy.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.