Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Prodával jsem nemovitost přes realitní kancelář, zájemce o koupi složil blokovací depozitum ale následně od koupě ustoupil. Blokovací depozitum mělo být vyplaceno jako pokuta mně jako prodejci. Realitní kancelář mně však nevyplatila ani polovinu blokovacího depozita.
Žádám o doplacení blokovacího depozita do plné výše.
|
Tweet |
V daném případě záleží, jakým způsobem byla smluvní pokuty (blokovací depozitum) ujednána. Pokud by se jednalo o smlouvu, která by byla uzavřena toliko mezi realitní kanceláří a budoucím kupujícím, kdy nejedná zprostředkovatel prodeje jako zástupce budoucího prodávajícího, je ujednání, kterým zájemce o koupi zaváže uzavřít do určité doby kupní smlouvu s budoucím prodávajícím, neplatné, stejně tak i smluvní pokuta, což vyplývá z ustálené judikatury, mj. z rozsudku Nejvyšší soud, 33 Cdo 3448/2012. V takovém případě by na smluvní pokutu neměl nárok ani vlastník nemovitosti, ani realitní kancelář.
Pokud v daném případě byla rezervační smlouva uzavřena tak, že v ní realitní kancelář vystupuje jako zástupce budoucího prodávajícího, má mít prospěch ze zaplacení smluvní pokuty právě vlastník (prodávající). Zde je třeba ověřit, zda si spotřebitel s realitní společností smluvně neujednal, že v případě neuzavření kupní smlouvy bude smluvní pokuta rozdělena mezi vlastníka a realitní kancelář. V takovém případě by smluvní pokuta měla být rozdělena mezi vlastníka a realitní kancelář právě dle smlouvy. Není-li takové ujednání, má smluvní pokuta náležet prodávajícímu, tedy vlastníku nemovitosti.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.