Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 10. 6. 2020 jsem na eshopu euautodily.cz zakoupila dva náhradní díly pro automobil. Objednávka jsem uhradila předem platební kartou. Po obdržení zboží jsem zjistila, že jeden díl z objednávky má vadu. Obratem jsem informovala emailem obchod o vadě a mém úmyslu z tohoto důvodu odstoupit od smlouvy (ale pouze pro tento jeden díl, druhý jsem si chtěla ponechat). Zaslala jsem foto vady a oficiální zprávu o tom, že zdůvodů vady výrobku odstupuji od smlouvy a také jsem je informovala o tom, že budu požadovat vrácení nákladů, které vynaložím na vrácení věci, protože ji vracím z důvodů vady.
Obchod mi následně nejprve nabídl úhradu nákladů na opravu, což jsem odmítla, protože podle mého názoru nebylo možné díl opravit tak, aby byl 100% funkční. Obchod následně uznal vadu a sdělil mi, že mi bude cena výrobku vrácena, což se stalo. Z tohoto důvodu jsem díl odeslala zpět, na adresu v uvedenou v obchodních podmínkách. Zvolila jsem nejlevnější druh dopravy, vzhledem k tomu, že obchod sídlí v Německu to znamenalo 355 Kč. V okamžiku, kdy bylo zboží přepravcem dopraveno zpět a převzato obchodem, jsem požádala obchod o vrácení této částky, zasláním faktury, kterou jsem za dopravu platila.
Obchod můj požadavek odmítá s tím, že jsem měla počkat na jakýsi podací lístek na bezplatné vrácení. O této skutečnosti však není nikde na jejich stránkách - ani v obchodních podmínkách - uvedeno a nic takového mi nebylo sděleno ani při emailové komunikaci ohledně vady. Protože jsem nechtěla, aby uplynula 14 denní lhůta, odeslala jsem zboží tedy sama. Ani jsem nevěděla, že mám na něco čekat, komunikace ze strany obchodu ustala s informací o vrácení peněz.
Podle české právní úpravy se domnívám, že obchod uznal reklamaci (vrátil peníze z důvodů vady, což bylo zmíněno v emailové komunikaci) a tudíž mám na náhradu poštovného na zaslání výrobku zpět nárok. Ovšem obchod je německý a i jeho obchodní podmínky se řídí německým občanským zákoníkem.
Nejsem si tedy jistá, jak v tomto případě dál postupovat.
Předem děkuji za radu.
M. N.
Zvedací zařízení oken, ZR RN718 L, 1818,03 Kč
Požaduji úhradu nákladů vynaložených na vrácení vadného výrobku, tj. 355 Kč.
|
Tweet |
I přesto, že má obchodní společnost zapsané sídlo v Německu, bude se daný právní vztah řídit českým právním řádem v souladu s čl. 6 odst. 1 písm. b) nařízení Řím I.: „Smlouva uzavřená fyzickou osobou za účelem, který se netýká její profesionální nebo podnikatelské činnosti (dále jen „spotřebitel“), s jinou osobou, která jedná v rámci výkonu své profesionální nebo podnikatelské činnosti (dále jen „obchodník“), se řídí právem země, v níž má spotřebitel obvyklé bydliště, pokud se jakýmkoliv způsobem taková činnost na tuto zemi nebo na několik zemí včetně této země zaměřuje.“
Smluvní vztah se bude řídit českým právním řádem i přesto, že společnost ve svých obchodních podmínkách odkazuje na německý právní řád.
Dle ustanovení § 1924 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, má spotřebitelka právo na náhradu účelně vynaložených nákladů. Účelně vynaloženými náklady se rozumí náklady v nutné výši.
Prodejce je v tomto případě povinen spotřebitelce tyto náklady nahradit.
Žádost o náhradu nákladů je nutné doložit důkazem (např. účtenkou, podacím lístkem), ze kterého spotřebitelka odvozuje výši požadovaných nákladů.
Spotřebitelka se ve věci může obrátit na tzv. Evropské spotřebitelské centrum, které řeší spory s podnikateli z jiných zemí. Více informací je možné nalézt na stránkách https://evropskyspotrebitel.cz/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.