Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
manžel byl kontaktován pracovníkem spol. Česká srovnávací s nabídkou - seženeme Vám levnějšího poskytovatele energii. Stačí nám ukázat poslední vyúčtování.Prijel kurýr, bylo to v zimě, za tmy a honem, honem je zima a hodně hodin.. Vyfotil si doklady, vyúčtování a já jsem měla "Jen" podepsat info, že si to vyfotil a že se ozvou s případnou nabídkou a poté tedy i smlouvou. Číst umim, ale ve tmě ne. Já si telefon, kterým bych si prisvytila nechala doma a pánovi se "vybil" . Moje chyba, pánovi jsem uvěřila. Ptala jsem se ho já i manžel jestli nebude muset nic platit, jak to bude, když nebudeme chtít přecházet k jinému poskytovateli. Odpověď byla, že smlouvu, jsme žádnou nepodepsali, a budeme kontaktování.Tim jsem to pustila z hlavy a po čase, mě začali pracovníci české srovnávací volat, že mám špatné smlouvu? Jakou smlouvu? Pan mi totiž nedal do ruky vůbec nic, tvrdil, že je to souhlas s možným kontaktem a nabídkou. Že zatím nic nepotřebuji. Nyní mi účtují pokutu 5000kc, poslali mi konečně smlouvu, ale kdybych ji měla od začátku, okamžitě bych od ní odstoupila. Když jsem se zmínila že chci odstoupit od smlouvy, že vůbec nevím o tom, že bych smlouvu podepsala, tak mi to bylo telefonicky zamítnuto, lhůta 14 dní. Ale nikdo mi možné odstoupení nenabidl, ani nemohl, protože o smlouvě lhali a začali volat až po 14 dnech. Poslali fakturu na 5000kc, kterou nechci platit a nyní vyhrožují předáním k vymáhání.
Česká srovnávací - podvodné jednani
Zrušení/odstoupení od smlouvy, neuctovani pokuty 5000kc
|
Tweet |
Byl-li při nabízení služby užit nepravdivý údaj (např. o nezávaznosti souhlasu), mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podle skutkového stavu popsaného ve stížnosti by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl při předsmluvním jednání o smlouvě. Takovéto jednání je způsobilé podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele ve vztahu k dané službě či výrobku. Dále/také má podnikatel povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je rovněž nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele taktéž zakázaná.
Spotřebitel by mohl navíc namítat neplatnost přihlášky. Platí totiž, že v případě, kdy spotřebitel jedná v omylu o rozhodující okolnosti, je jeho právní jednání dle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, neplatné.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc. Odstoupení od smlouvy ze zákonných důvodů není možné (dle ustálené judikatury Nejvyššího soudu ČR) sankcionovat, neboť se jedná o nepřípustné sankcionování výkonu práva. Podnikatel nesmí spotřebitele uvádět v omyl tím, že mu takovéto informace ohledně jeho práva na odstoupení podává.
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení povinností je dále naprosto klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Z preventivních důvodů dodáváme, že dle § 11a odst. 3 energetického zákona platí, že uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.