Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
V lednu letošního roku jsme si s manželem vybrali dovolenou u cestovní kanceláře Invia, která nám zprostředkovala zájezd do Egypta přes cestovní kancelář Blue-Style. Na dovolenou jsme měli jet 28.5 - 7.6. 2020. Měli jsme zaplacenou pouze zálohu ve výši 15 180,- Kč. Když se blížila splatnost zbylé částky, objevil se zde problém s korona virem a proto jsem se rozhodli, že na dovolenou nepojedeme. V případě, že jsme chtěli udělat storno, nebyla by nám vrácena žádná částka, proto jsme využili nabídky poukazu (TravelSafe+) aby jsme nepřišli o peníze úplně. Po vyřešení poukazu , který nám byl zaslán 13.4.2020 jsem zjistila, že jsem těhotná. Od května se snažím vyřešit aby nám byly vráceny peníze, jelikož jako těhotná spadám do rizikové skupiny (jak to má kancelář označené). Po automatických odpovědích v emailech jsem se rozhodla zavolat na zákaznickou linku ale byla mi jen sdělena odpověď typu, že zpětně už peníze nelze vyplatit, když jsem si vybrala voucher. A tímto moji žádost uzavřeli.
Požaduji vrácení peněz v plné výši.
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti vyplývá, že zájezd byl stornován v průběhu měsíce dubna, přičemž se jednalo o zájezd, jehož začátek připadal na konec května. Z tohoto důvodu se domníváme, že v řešené věci není možné odstoupit od smlouvy o zájezdu (stornovat zájezd) v režimu § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, (tj. v z důvodu mimořádné okolnosti v místě pobytu či cesty). Aby bylo možné odstoupit od smlouvy z důvodu mimořádné okolnosti, musí být tato okolnost objektivně prokazatelná. Není tedy možné např. odstoupit na počátku dubna od smlouvy o zájezdu, který se koná na konci května, neboť zkrátka není možné predikovat, zda mimořádná okolnost bude stále trvat či nikoliv.
To má mj. za následek, že spotřebitel, chce-li odstoupit od smlouvy o zájezdu, se nevyhne placení odstupného ("storno poplatků"). Tyto závěry plynou z ustanovení § 2534 a § 2533 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Storno poplatky jsou hrazeny ve výši, která je smluvena mezi stranami, zpravidla je obsažena v obchodních podmínkách společnosti a za všech okolností podléhá navíc i kritériu přiměřenosti.
V situaci, kdy probíhá odstoupení nikoliv z důvodu mimořádných okolností, není aplikovatelný zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (s výjimkou § 7 tohoto zákona). V řešené věci navíc zákon nebyl v době odstoupení od smlouvy ještě ani účinný. To má za následek, že i dle tohoto zákona (jehož konformita s unijními předpisy je diskutabilní; viz výše), i dle unijních předpisů není možné vnutit spotřebiteli voucher. Spotřebitel má nárok na vrácení kupní ceny zájezdu pokrácené o odstupné. To, jak uvádíme výše, musí být přiměřené.
Výše uvedené platí obecně. V řešené věci navíc figuruje i smluvní institut "TravelSafe". Jedná se o nástroj, za jehož pomoci dostávají spotřebitelé od cestovní kanceláře za zrušené zájezdy místo peněžních prostředků poukazy v hodnotě nepokrácené o odstupné. V případě, že jsou objednavatelem zájezdu osoby starší 65 let, handicapované osoby a těhotné ženy, mohou tento poukaz odmítnout a žádat vrácení peněžních prostředků. Dle informací, které uvádí cestovní kancelář "musí být zřejmé, že klient spadá do sociálně citlivé skupiny ke dni doručení nabídky." Skutečnost těhotenství lze tedy podle našeho názoru prokazovat i zpětně, ale ke dni doručení nabídky voucheru musí být prokazatelné, že spotřebitelka byla těhotná. Nicméně aktuálně veřejně přístupná verze, se kterou můžeme při řešení stížnosti pracovat, je účinná od 15. 5. 2020. Nemáme tedy možnost ověřit, jak přesně vypadala verze předešlá, která je i rozhodná pro tento vztah. Není tedy možné s jistotou určit, zda je možné těhotenství prokázat i zpětně. Máme však za to, že pokud to podle současné verze, která však není pro daný vztah rozhodná, možné je, není zde žádný relevantní důvod se domnívat, že v předešlé verzi tomu bylo jinak.
Závěrem pouze upozorňujeme, že není povinností spotřebitelky tento institut využívat. Pokud chce vrátit kupní cenu zájezdu ve formě peněžních prostředků, nemůže jí o tuto možnost smluvní ujednání ("TravelSafe") připravit. Pokud se však rozhodne "TravelSafe" nevyužít, bude pravděpodobně nutné hradit odstupné (storno poplatky).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.