Počet nahlášených stížností: | 152 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 9 |
FlixBus zrušil moji cestu z Prahy do Bernu a nabídl přebookování na jiné datum. Toto jsem tedy využila, i když to znamenalo kompikace s časem příjezdu atd.
Když mi dnes zrušil cestu znovu, provedla jsem storno a místo vrácení peněz mi přišly vouchery s platností 12 měsíců.
Já ale žádné vouchery nechci, nemám je jak využít. Po společnosti chci vrátit peníze, a ta to odmítá.
Prosím o radu, pomoc.
Děkuji.
Vrácení peněz v plné výši.
|
Tweet |
Dle ustanovení § 41 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu, platí, že cestující ve veřejné drážní a silniční osobní dopravě má při neprovedení přepravy z důvodů na straně dopravce právo na vrácení jízdného.
Výše uvedené ustanovení (navazující na § 18b zákona o silniční dopravě) má být dle našeho názoru interpretováno tak, že vrácením jízdného se rozumí vrácení peněžních prostředků v situaci, kdy cestující jízdenku hradil rovněž peněžními prostředky. Hradil-li cestující jízdenku za pomoci voucheru, patrně by i vrácení jízdného ve formě voucheru bylo možné. Dle našeho názoru je nutné pasáž "...jízdenku dopravci vrátí..." vykládat tak, že tímto vrácením je logicky i zrušení rezervace, neboť tímto je fakticky (bez ohledu na názvosloví i bez ohledu na v úvahu připadající fyzické vracení jízdenky poštou atp.) společnosti vrácena jízdenka (v řešené věci v obchodních podmínkách společnosti FlixBus CZ, s.r.o. v bodě 5 nazvaná jako "rezervace").
V rámci poskytování našich služeb jsme se ke skutkově podobnému případu zevrubně vyjádřili ve stížnosti ID 40474 (dostupné z: https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/40474/vraceni-jizdneho-pouze-ve-forme-voucheru-s-omezenou-platnosti). Při řešení této stížnosti nás spotřebitelka informovala, že Česká obchodní inspekce se při vyřizování její věci postavila na stranu společnosti. Proč je tento přístup z našeho úhlu pohledu nesprávný rozebíráme ve vyjádření, které najdete v odkazu, který je vložen výše.
Dalším možným argumentem pro správnost námi nastíněného výklad by mohla být rozhodovací praxe rakouských soudů (k tomu článek dostupný z: https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-8126/flixbus-musi-zmenit-neferove-obchodni-podminky).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.