Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den,
19.3.2020 jsem si na Alza.cz koupil sluchátka. Součástí objednávky byla sluchátka (4497 Kč) a poplatek za dopravu (15 Kč).
Sluchátka jsem 23.5.2020 reklamoval - tato reklamace byla uznána a vyřešena opravou, zboží jsem si zpět převzal 14.6.2020. 17.6.2020 jsem pak sluchátka reklamoval znovu z důvodu stejné závady - reklamace byla opět uznána a tentokrát vyřešena vrácením peněz.
Obchodník mi ale dobropisoval pouze cenu sluchátek (4497 Kč) nikoliv dopravu (15 Kč) s tím, že služba dopravy byla v pořádku plněna a že na vrácení dopravného nemám nárok.
Se stejným dotazem jsem se obrátil na e-poradnu dTest, která mi odpověděla, že na to nárok mám (níže cituji odpověď e-poradny). Tuto argumentaci jsem tedy obchodníkovi poslal s tím, že žádám uhrazení původní dopravy zboží, ale to bylo opět odmítnuto.
Rozumím, že reálně službu dodali (tedy zboží doručili na mnou požadovanou pobočku), ale vzhledem k tomu, že zboží nebylo ani řádně opraveno nebo vyměněno za jiný kus (což byl mnou preferovaný způsob řešení), ale byly vráceny peníze tak pro mě dodání této služby nemá žádný smysl jelikož zboží nemám (kvůli chybě obchodníka - dodání vadného zboží).
Prosím tedy o informaci jestli má pravdu obchodník nebo platí informace ze e-poradny.
Odpověď dTestu:
Při uplatnění Vašeho práva reklamovat zboží Vám dle § 1924 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, náleží též náhrada nákladů účelně vynaložených při uplatnění tohoto práva. Toto ustanovení však míří především na úhradu poštovného při zaslání zboží k reklamaci, nikoliv na poštovné uhrazené při koupi zboží.
Byla-li však reklamace uznána a jako řešení bylo zvoleno odstoupení od smlouvy, zrušuje se dle § 2004 odst. 1 občanského zákoníku právní závazek od počátku. To znamená, že se na právní závazek hledí, jako by nikdy nevznikl. S podnikatelem si tak musíte navrátit veškerá poskytnutá plnění (tedy peníze a zboží). To je důsledek odstoupení od smlouvy a zrušení závazku od počátku.
Jedním z těchto plnění bylo též uhrazení částky 15 korun za dopravu zboží na pobočku. Prodávající zde sice může namítat, že dle § 2004 odst. 2 občanského zákoníku bylo již zasláním věci na prodejnu částečně plněno a vy tak můžete odstoupit pouze od nesplněného zbytku závazku, nicméně pro vás toto plnění nemělo žádný význam a podle zákona tudíž můžete odstoupit od celého plnění, včetně poštovného ve výši 15 korun.
Pokud by na tuto argumentaci společnost Alza nepřistoupila, dá se Váš problém řešit také skrze náhradu škody podle § 2913 občanského zákoníku. Dle tohoto ustanovení nahradí škodu ten, kdo poruší svoji smluvní povinnost a způsobí tím druhé straně škodu. Ve Vašem případě měl prodejce povinnost dodat bezvadné zboží, avšak tím, že této povinnosti nedostál, Vám vznikla škoda kvůli zbytečně uhrazenému poštovnému.
Logitech G935 Wireless 7.1 Surround Lightsync Gaming Headset
především mi jde o to, zda na vrácení zbytečně zaplacené dopravy mám nárok a pokud ano, aby obchodník tento nárok naplnil, tedy peníze vrátil.
|
Tweet |
V případě reklamace se uplatňuje tzv. hierarchie nároků dle ustanovení § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen "občanský zákoník"). Podle ustanovení § 2169 občanského zákoníku má spotřebitel právo na dodání nové věci, její součásti nebo bezplatné odstranění vady. Pokud to není možné, může od smlouvy odstoupit. Není tedy možné požadovat odstoupení od smlouvy, pokud je výrobek opravitelný, nebo pokud jej lze vyměnit za nový kus. Totéž samozřejmě platí pro prodejce, který nemá právo řešit reklamaci odstoupením od smlouvy, pokud spotřebitel uplatňuje jiný způsob řešení, který má před odstoupením od smlouvy přednost.
V případě, že je reklamace uznána a vyřešena odstoupením od smlouvy, pak má spotřebitel nárok na proplacení veškerých účelně vynaložených nákladů na uplatnění reklamace (poštovné na zaslání výrobku prodejci apod.) dle ustanovení § 1924 občanského zákoníku. Dále má spotřebitel nárok na proplacení jiných nákladů souvisejících se za zakoupením vadného zboží jako náhradu škody z nesplnění smluvní povinnosti dle § 2913 občanského zákoníku. Prodej vadného výrobku je právě takovým porušením smluvní povinnosti. A například na náklady na dodání tohoto vadného zboží představují vzniklou škodu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, pane Stoklaso,
děkuji za Vaši zprávu.
Velice mě mrzí, pokud jste nespokojen s řešením dané situace naší společností.
Prosím, obraťte se na nás opětovně přes kontaktní formulář i s číslem dané reklamace a já pro Vás celou situaci opětovně prověřím a budu Vás informovat o dalším postupu.
https://www.alza.cz/kontakt/ostatni.htm?qgid=63&qid=315
Děkuji za případnou spolupráci a přeji Vám hezký den, Veronika, péče o zákazníky, Alza.cz
Hodnocení:
Komentář: Obchodník nakonec nárok uznal a cenu za dopravu mi poslal na účet.
Nicméně způsob komunikace a samotná skutečnost že se problém podařilo vyřešit až na základě veřejné stížnosti je pro mě vzhledem k dosavadním zkušenostem velkým zklamáním.