Společnost


Invia.cz, a.s.

Počet nahlášených stížností:127
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:4
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#43967Nezaslání poukazu za neuskutečněnou dovolenou

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 2 dny 14 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
26.07.2020, před 4 lety

Věra Svobodová

Znění stížnosti

Dobrý den,
měla jsem objednaný zájezd do Bulharska v době od 17.-24.6.2020 v ceně 32.112,-Kč. 29.1.2020 jsem zaplatila půlku ceny zájezdu Kč 16.056,-. V květnu jsem měla doplatit zbytek, ale bylo jasné, že se zájezd neuskuteční, tak jsem již nic neplatila. CK mně ani nekontaktovala ani neupomínala o nějaký nedoplatek. Naopak jsem jim napsala do CK Invia Ostrava 11 e-mailů
a vždy mi odpověděli, že toho mají hodně, že je to v řešení, a potom 3x, že mi to do týdne dojde. Podle mého zjišťování nemám nárok na lex-woucher, ale
prý na nějaký Poukaz Invia, protože jsem nezaplatila celou cenu zájezdu.
Ale bohužel do teďka nemám nic.

Děkuji za pomoc
S pozdravem Svobodová


Produkt

Zájezd Bulharsko přes Invii, a.s, pořadatel zájezdu Ancora, CK Šumperk


Požadované řešení

Nejraději bych celý zájezd zrušila a chtěla peníze zpět a už nikdy víc nic s Invia.
Ale to zřejmě nepůjde, tak požaduji zaslání poukazu v ceně zaplacené zálohy


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.8.2020 14:38, před 4 lety

Z obsahu stížnosti není bohužel jasné, kdy a zda vůbec došlo k odstoupení od smlouvy o zájezdu. Rovněž není patrno, zda došlo k odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany cestovní kanceláře (zájezd byl cestovní kanceláří zrušen), nebo ze strany spotřebitele. Tyto informace jsou pro řešení případu nezbytné.

Při řešení stížnosti tedy budeme vycházet z toho, že zájezd byl nakonec zrušen cestovní kanceláří samotnou (tzn. došlo k odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany cestovní kanceláře) pro mimořádnou okolnost v místě pobytu či cesty, ačkoliv to ze stížnosti explicitně neplyne a tento předpoklad je do jisté míry pouze spekulativní.

V takovém případě by se jednalo o odstoupení v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel v takovém případě nemá povinnost platit odstupné (storno poplatky).

Zároveň se odstoupením z důvodu mimořádné okolnosti dostává řešený případ do působnosti zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále pouze jako "lex voucher"). Tento zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit spotřebiteli poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Tento postup dovolený zákonem však Evropská komise vidí jako problematický, pokud není respektována možnost volby vrácení peněz ze strany spotřebitele. Unijní právo upravující práva spotřebitelů v této oblasti je totiž obsaženo ve směrnicích, které jsou založeny na tzv. principu maximální harmonizace. To mj. znamená, že členské státy nemohou zavádět vlastní předpisy, které by se od jednotného standardu ochrany spotřebitele odchýlily.

Dle našeho názoru tak lze dospět k tomu, že vrácení kupní ceny ve formě voucheru je vždy vázáno na souhlas spotřebitele. Pokud spotřebitel souhlas nevydá, je společnost povinna vrátit spotřebiteli peněžní prostředky. Zároveň uvádíme, že dle našeho názoru bude nutné tento nárok (tedy vrácení kupní ceny v peněžní podobě) nutné pravděpodobně vymáhat soudní cestou, neboť cestovní kanceláře se budou nejspíše odvolávat na platný a účinný vnitrostátní předpis. Máme však za to, že obecné soudy by se z důvodu eurokonformního výkladu měly přiklonit na stranu spotřebitele, a to i z důvodu ustálené judikatury Ústavního soudu (viz kupř. nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 2778/19 a nález sp. zn. II. ÚS 78/19). Jak je uvedeno výše, cestovní kancelář by neměla mít možnost vnutit spotřebiteli voucher v režimu "lex voucher", neboť tento zákon je patrně v rozporu s unijními předpisy.

Pokud pořadatel odstoupil od smlouvy o zájezdu (tím rozumějte, že byl zájezd zrušen), smluvní závazek a povinnosti z něj tímto zanikají. Pokud zanikly povinnosti vyplývající ze smlouvy, přičemž ze strany cestovní kanceláře nebylo doposud plněno, zanikla i povinnost doplácet cestovní kanceláři kupní cenu. Cestovní kancelář nemá nárok na to, aby po spotřebiteli požadovala takové doplacení.

Shrneme-li výše obsažené informace, tak spotřebitel dle našeho mínění není povinen doplácet doposud neuhrazenou částku, cestovní kancelář je povinna vrátit mu již uhrazené platby a není oprávněna vnutit mu namísto peněžních prostředků voucher. To platí za předpokladu, že došlo ke zrušení zájezdu (odstoupení od smlouvy o zájezdu) ze strany cestovní kanceláře.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Pokud by výše uvedené hodnocení bylo postaveno na nesprávně předpokládaných skutkových okolnostech, kontaktujte nás prosím na telefonické poradně časopisu dTest, o.p.s. s upřesněním.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.9.2020 11:43, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.