Počet nahlášených stížností: | 342 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
obracím se na vás se žádostí o projednání klamavé reklamy a nekalých praktik ohledně portálů českéreality.cz a s-dražby.cz.
Dne 13.5.2020 jsem jednal skrze internetový formulář se společností českéreality.cz ohledně pozemku v prodeji. Na tomto portále jsem podal skrze kontaktní formulář žádost o doprovodné informace a uvedl svou emailovou adresu, na kterou ještě téhož dne z úplně jiného portálu (s-dražby), přišla odpověď, ve které bylo jasně zřetelné, že se k mému dotazu na portálu českéreality.cz dostali, aniž bych s nimi jednal, či se jich samotných dotazoval. Dotazoval jsem se pouze a jedině portálu českéreality.cz a ne portálu s-dražby.cz.
V domění že se jedná stále o portál českéreality.cz, jsem provedl registraci ve které mi nebylo explicitně vysvětleno KOLIK a ZA CO bude registrace zpoplatněna. Že bude můj dotaz přesměrován na portál s-dražeb.cz portálem českéreality.cz nikde nebylo explicitně napsáno, ani jsem nebyl poučen, že daný dotaz bude přesměrován za tímto portálem.
V registračním portálu s-dražby.cz je psáno, že je registrace zpoplatněna dle ceníku, nicméně ceník jako takový nepíše, zda-li je samotná registrace na portálu (ne přihlášení k dražbě) zpoplatněno. Jako spotřebiteli mi tedy nebylo sděleno, že registrací potvrzuji svůj souhlas s ceníkem v souvislosti, že jsem byl oklamán společností s-dražby.cz v tom ohledu, že se vydává za společnost českéreality.cz, která žádný podobný ceník nemá.
Cituji z portálu s-dražby.cz "Některé služby jsou zpoplatněny, některé jsou zdarma dle aktuálních aukčních podmínek a uveřejněného ceníku služeb."
V tomto ceníku explicitně chybí dovětek, že svým registrováním dávám souhlas k tomu, aby někdo za mýmy zády provedl službu, kterou jsem vyžadoval po úplně jiném portálu (českéreality.cz)
Den poté jsem dostal informace portálem s-dražby.cz, nicméně jsem tyto informace požadoval po portálu českéreality.cz, v takovém případě došlo k bezdůvodnému obohacení ze strany portálu s-dražby.cz, protože jsem explicitně po nich nic takového nepožadoval a takovou službu na jejich portálu nevyžádal.
Dne 28.7.2020 mi portál s-dražby.cz zaslal fakturu za služby, které jsem po nich nikdy nevyžadoval a portál českéreality.cz mě tímto taktéž poškodil, protože jednak zneužil mou osobní mailovou adresu tím, že ji poskytnul úplné jinému portálu a druhak protože přeposláním mého dotazu na portál s-dražby.cz zažádal o službu bez mého vědomí, o kterou jsem na portálu s-dražby.cz neměl vůbec zájem.
Ještě ten den jsem psal portálu s-dražby.cz ve vší slušnosti, proč po mě chtějí zaplatit fakturu za službu, kterou si vyžádal úplně cizí portál přeposlaním mého dotazu a místo řešení kloudného řešení si neustále stojí za svým. Jak po mě může takový portál vyžadovat poplatek za službu, o kterou jsem žádal úplně jinde, kde ani nebylo vysvětleno, že něco takového může nastat?
Zrušení faktury a registrace na portálu s-dražby.cz za nevyžádané služby
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti vyplývá, že spotřebitel uzavíral registrační smlouvu se společností ČESKÝ INTERNET s.r.o. (se sídlem ul. Kostelní 942/46, České Budějovice, 370 04, IČO: 26113571), jež provozuje portál ČESKÉREALITY.cz. Pokud tedy spotřebitel neuzavřel smlouvu s portálem s-dražby.cz (provozován společností Centrum aukcí.cz s.r.o.), není logicky povinen k úhradě jakýchkoliv poplatků spojených s registrací na tomto portálu. Uzavřel-li spotřebitel smlouvu pouze s portálem ČESKÉREALITY.cz, závazný je pro něj ceník tohoto portálu (dostupný z: https://kestazeni.ci.cz/ceniky-flipbook/pdf/cenik-ceskereality.pdf), a to za předpokladu, že o placené povaze služeb byl řádně poučen.
Pokud by se spotřebitel přeci jen registroval na portálu s-dražby.cz, platí následující:
Spotřebitele předně upozorňujeme, že níže uvedené vyjádření k jeho stížnosti se vztahuje na situaci, kdy k registraci došlo před 26. 2. 2020. Pokud došlo k registraci až po 26. 2. 2020, spotřebitel byl velmi pravděpodobně poučen o tom, že registrace je zpoplatněna. Společnost totiž na přelomu února a března provedla úpravu spočívající v tom, že tuto informaci před tlačítko „Registrovat se“ doplnila. Vzhledem k tomu, že je hned za touto informací umístěn také odkaz na aukční podmínky a ceník, nelze již tvrdit, že spotřebitel nebyl o zpoplatnění registrace poučen. Dodáváme však, že pro účely jasného informování by dle našeho názoru bylo vhodnější ještě uvádět částku, kterou je nutné zaplatit rovnou, či ji aspoň v ceníku odlišit od ostatních. Připojujeme také varování Exekutorské komory ČR: https://www.ekcr.cz/1/aktuality-pro-media/2683-exekutorska-komora-varuje-ceskym-internetem-se-siri-podvodne-drazby?w=. Tolik k upozornění na změněný přístup společnosti ve věci ‚způsobu informování spotřebitele o cenách‘. Na dalších řádcích již uvádíme vyjádření ke stížnosti samotné.
Než dojde k uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a společností, má společnost povinnost informovat spotřebitele o ceně. Společnost má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spáchá-li společnost přestupek dle § 24 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, může Česká obchodní inspekce udělit sankci až do výše 5 000 000 Kč. Podání podnětu k šetření je možné zde: https://www.coi.cz/podatelna/
Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Co se týče poplatku spojeného s registrací účtu, není na něj upozorňováno v registračním formuláři ani jinak. Informace o ceně je podstatnou náležitostí, o které musí být spotřebitel jasně informován v průběhu všech fází registračního procesu, resp. sdělování údajů společnosti, aby po něm mohla následně společnost tuto částku žádat. Sdělení o ceně skryté v ceníku či podmínkách se tak nejeví jako dostatečné informování spotřebitele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.