Počet nahlášených stížností: | 29 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
26.2.2020 Jsem zrušil dovolenou.Zaplatil jsem storno poplatek v celkové výši 4510 kč avšak do dnešního dne zálohu ve výši 35760 kč cestovní kancelář nevyplatila.
4 měsíce se cestovní kancelář vůbec neozvala.Až po naší urgenci začala komunikovat,ale nikam to nevede.
Vyplnili jsme podle vašeho vzoru formulář o bezdůvodným obohacením a přišel nám od cestovní kanceláře email,že se cestovní kancelář na náš úkor neobohacuje.
Stornovací protokol jsem vám zaslal do poradny.Řeším tento problém s vaší pomocí pod číslem 63929/KCh
Chtěli by jsme vrátit peníze,které nám podle zákona měla cestovní kancelář do 14 dnů od odstoupení od smlouvy poslat na účet.
|
Tweet |
Ustanovení § 2536a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zakotvuje povinnost pořadatele vrátit při odstoupení od smlouvy (nerozhodné je, zda od smlouvy odstoupil sám pořadatel nebo spotřebitel) spotřebiteli peněžní prostředky do 14 dnů od odstoupení od smlouvy o zájezdu. Stejnou lhůtu, tedy 14 dnů, zakotvuje i ustanovení § 2534 občanského zákoníku, které směřuje na specifický druh odstoupení od smlouvy o zájezdu (z důvodu jednostranného navýšení ceny zájezdu ze strany pořadatele).
Byla-li doba vymezená pro navrácení peněžních prostředků překročena, přičemž v řešené věci k tomu došlo dokonce několikanásobně, jedná se tzv. bezdůvodné obohacení ve smyslu § 2991 občanského zákoníku. Ten, kdo se na úkor jiného bez spravedlivého důvodu obohatí, má povinnost ochuzenému vydat, oč se obohatil.
V případě takto tristní komunikace je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Spíše nad rámec stížnosti uvádíme k povinnosti hradit storno poplatky (odstupné), že částku, kterou vrací pořadatel při odstoupení spotřebiteli, je možné v zákonem předpokládaných případech pokrátit o odstupné. Odstupné nelze účtovat zejm. tehdy, došlo-li k odstoupení od smlouvy z důvodu mimořádné a nepředvídatelné okolnosti v místě pobytu či cesty, anebo odstoupil-li spotřebitel od smlouvy z důvodu jednostranné změny podmínek ze strany pořadatele. Pokud ovšem došlo ke "klasickému" odstoupení od smlouvy, má zpravidla pořadatel se spotřebitelem smluveno, že spotřebitel uhradí odstupné, a to ve výši, která je zpravidla upravena ve smlouvě či v obchodních podmínkách.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.