Počet nahlášených stížností: | 147 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 2 |
Křovinořez HECHT 152 BTS měl nefunkční tlačítko nouzového zastavení (opravdu nebezpečná závada), navíc prohýbající se trubky hřídele a řídítek (uznávám, to může být můj subjektivní dojem). Koupený přes e-shop Hecht, vrátil jsem ve 14denní lhůtě.
Po více než měsíci mi Hecht zaslal „nabídku opravy a uvedení stroje do prodejního stavu“. O vadném nouzovém tlačítku ani slovo, jen výměna téměř všech dílů z důvodu opotřebení (ve skutečnosti jsem s ním jednou posekal asi 200 metrů trávy) plus asi 2000 Kč za „práci“ (ačkoli ten kus znovu prodají rozložený v krabici a nový zákazník si jej bude sestavovat sám). Celkem o 1100 Kč víc, než za kolik jsem přístroj koupil. Ten rozdíl bych musel doplatit, abych vrácení zboží zákonným způsobem dokončil.
Křovinořez HECHT 152 BTS
Vrácení kupní ceny minus skutečné náklady na opravu (plastový kryt motoru poškozený přehřátým výfukem, protože motor nešel zastavit, 280 Kč), přídavný kryt sečení (který jsem zapomněl přibalit, 81 Kč).
Nebo dodání stroje zpět na mou adresu, ovšem s opravenou poruchou nouzového vypnutí motoru.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle ustanovení § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle ustanovení § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
V souladu s ustanovením § 1833 občanského zákoníku spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Lhůta 14 dnů k odstoupení kompenzuje fakt, že se spotřebitel nemůže se zbožím kupovaným přes e-shop seznámit tak, jako by ho kupoval v kamenné prodejně dostatečně seznámit. S věcí, chce-li odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů, proto musí zacházet pouze tak, jak by s ní mohl zacházet právě na kamenné prodejně (to vyplývá i z čl. 14 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. 10. 2011, o právech spotřebitelů). Pokud běžně není při nákupu v kamenné prodejně možné si křovinořez vyzkoušet do té míry, že s ním bude posečen určitý pás, a spotřebitel se tohoto jednání po převzetí dopustil, odpovídá prodejci za snížení hodnoty věci v souvislosti s tímto jednáním.
Projevila-li se na zboží vada, která nebyla způsobena jednáním spotřebitele a na zboží byla přítomna již v době převzetí věci (rozbité tlačítko pro nouzové zastavení stroje), za tuto vadu by spotřebitel neměl nést odpovědnost. Důkazní břemeno k prokázání této skutečnosti však bude nést spotřebitel.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle ustanovení § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle ustanovení § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Pokud bude podnikatel nadále v prodlení, doporučujeme spotřebiteli, aby mu zaslal tzv. předžalobní výzvu dle ustanovení § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
V obdobných situacích doporučujeme spotřebitelům obecně uplatňovat spíše nároky z vadného plnění, které jsou upravené v § 2169 občanského zákoníku, v rámci reklamačního řízení, než od smlouvy jednostranně odstoupit dle § 1829 odst. 1 občanského zákoníku.
Dobrý den, paní Skřebská,
velice nás mrzí Vaše nespokojenost. Z toho důvodu vedení centrálního servisu prověřilo Vaši stížnost a potvrdilo oprávněnost cenové nabídky. Dle jeho vyjádření zákon stanoví 14denní lhůtu „na rozmyšlenou“ a dává vám tak možnost prohlédnout a vyzkoušet si zboží. Toto zkoušení by však mělo sloužit pouze k nezbytnému seznámení se s vlastnostmi a funkcemi zboží, a to v podstatě v takovém rozsahu, jako když si jej zkoušíte při koupi v kamenném obchodě. V opačném případě by jde o používání zboží, při kterém by se jeho hodnota snižovala. I tak můžete od smlouvy odstoupit. Prodávající má ve smlouvě či obchodních podmínkách možnost si z vracené částky odečíst poměrnou část kupní ceny odpovídající snížení hodnoty. Proto vám nemusí být vrácena celá kupní cena. V případě zájmu o servisní úkon se Vám budou kolegové velmi rádi věnovat. S pozdravem P. Chrudimský, Hecht Motors.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.