Počet nahlášených stížností: | 10 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na eshopu jsme objednala bezdrátová sluchátka. Aby bylo možné je vidět, bylo nutné rozbalit folii. Tu jsem rozdělala, sluchátka se pokusila nabít, vypadával však kontakt proto jsem se rozhodla odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu ve 14ti denní lhůtě. Sluchátka jsem nevyzkoušela, nepokoušela se je spárovat, ani je nezkoušela strčit do uší. Firmě jsem oznámila e-mailem záměr odstoupit od KS a produkt odeslala. Následně mi bylo e-mailem sděleno, že "z hygienických důvodů mohou být vrácena pouze sluchátka s neporušenou fólií. Rozbalené zboží nemůžeme z hygienických důvodů vzít zpět. ".
Bohužel, většina zboží nakoupených přes eshop jsou obaleny folií, a proto je zde rozpor v tom, jak zboží má zákazník uplatnit své právo zboží si prohlídnout případně vyzkoušet.
Firma v obchodních podmínkách pravděpodobně záměrně vynechala řádek OZ par.1837 "g) o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit," - na který se odkazuje (uvedeno jako "v dalších případech uvedených v § 1837 občanského zákoníku".)
https://www.slevokup.cz/bezdratova-sluchatka/bezdratova-sluchatka-inpods-12-modra/
Prosím informaci, zda tato společnost má tedy pravdu, a mají nárok mi neumožnit odstoupit od kupní smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny produktu, neboť produkt byl pouze rozbalen, nevyzkoušen.
|
Tweet |
I u sluchátek zakoupených na internetu má spotřebitel právo je vrátit do 14 dnů bez udání důvodů. Výjimky z tohoto práva od smlouvy odstoupit jsou uvedeny dle povahy a druhu zboží v § 1837 občanského zákoníku. V daném případě se prodejce odvolává na výjimku obsaženou v § 1837 písm. g), tedy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit.
Tato právní úprava je převzata z práva EU, konkrétně ze směrnice o právech spotřebitelů 2011/83/EU. Tato výjimka je obsažena v čl.16 písm.e) směrnice. Jako každá výjimka musí být i tato vykládána restriktivně, nikoli extenzivně. Extenzivní, neboli rozšiřující výklad, by pak ve svém důsledku bránil spotřebitelům od uplatnění práva od smlouvy odstoupit. Zboží by muselo být v obalu, na kterém je jednoznačně vidět, zda již byl otevřen či nikoli. Do té doby než by nebyl otevřen lze samozřejmě od smlouvy odstoupit. Takovým obalem by např. byla ochranná folie na krému nebo pevný zatavený obal na holícím strojku. Jeho porušením pak není jistota, zda spotřebitel zboží nepoužil a z důvodu ochrany zdraví nebo hygienických důvodů tak není právě možné je vrátit (odstoupit). Jako příklady uvádí směrnice kosmetiku - např. rtěnku po porušení folie - obalu. Dále se bude jednat např. o holící strojky vyňaté z obalu (pevného zataveného), žiletky vyňaté ze zataveného obalu, zubní kartáčky vyňaté z pevného obalu. Musí se tak jednat o pevný obal nebo s pečetí, kdy není pochyb o tom, že byl otevřen. Pokud by však zboží bylo vloženo volně do sáčku nebo obalu, který lze opakovaně otvírat a zavírat, nemůže pak prodejce prokázat, že byl obal porušen nebo porušen nebyl. Tedy nebude se vztahovat pod tuto výjimku a spotřebitel pak může od smlouvy odstoupit.
Zboží v hygienickém obalu nelze tedy vrátit nikoliv z důvodu, že bylo vybaleno a mohlo či došlo k jeho použití, ale z důvodu, že jeho vybalením už samo o sobě došlo k hygienickému znehodnocení.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.