Počet nahlášených stížností: | 25 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Dobrý den,
s CK Alexandria mám uzavřenou smlouvu na zájezd do Řecka, na ostrov Rhodos.
Dne 13.8.2020 v 05:00 ráno jsme měli odletět (já, manžel a 2 vnučky), ale toto nám nebylo umožněno. Důvodem k zamítnutí vstupu na palubu letadla zaměstnancem brněnského letiště bylo chybějící jméno jedné z vnuček na formuláři Passenger Locator Form (PLF). Dle pokynů k vyplnění formuláře, QR kód je nutný pouye pro dospělé. Formulář jsem po vyplnění 7.8.2020 (vyplnila jsem včetně jmen obou vnuček do kolonky Travel Companions - Family) uložila na serveru travel.gov.gr a zpět jsem jej potvrzený vč. QR kódu dostala 12.8.2020 ve 23:05 již bez jména vnučky. Jméno vnučky je na smlouvě i na voucheru. Chybu jsem zjistila a chtěla okamžitě řešit, ale bohužel formulář již nebyl editovatelný. Následný pokus o editaci přímo na brněnském letišti jejich zaměstnancem také nebyl úspěšný. Domníváme se, že PLF, jako dokument řecké vlády, nemůže být posouzen zaměstnancem brněnského letiště a ten nemůže zakázat vstup do letadla. Tímto jednáním nám nebylo umožněn příjezd na Rhodos a de facto tím byl zrušen náš zájezd v hodnotě 58610 Kč. CK telefonickou reklamaci neuznala s odůvodněním, že jde o chybu klienta.
Letecký zájezd na ostrov Rhodos pro 2 dospělé a 2 děti
Vrácení peněz
|
Tweet |
Bohužel není v našich silách ověřit informaci spotřebitelky o tom, že QR je nutný pouze pro dospělé a nikoliv pro vnoučata, neboť podmínky nejsou veřejně dostupné bez toho, aniž by proběhla registrace. Vycházíme proto z veřejně dostupných zdrojů Ministerstva zahraničí ČR (dostupné z: https://www.mzv.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/tiskove_zpravy/x2020_08_14_zruseni_povinnosti_testu_recko.html), kde se uvádí, že "spolucestující děti do 18 let se vpisují do PLF formuláře jednoho z rodičů, zpravidla toho, s nímž mají shodné příjmení." Dále platí, že "po vyhodnocení formuláře obdrží (cestující) elektronicky individuální QR kód, jímž se musí (v elektronické nebo tištěné podobě) prokázat při nástupu na palubu letadla a při vstupu na území Řecka, a to jak letecky, tak trajektem či po silnici." Z toho podle našeho názoru plyne, že děti vepsané do PLF formuláře QR kódy neobdrží. Ministerstvo zahraničí ČR však uvádí pouze situaci rodičů s jejich dětmi.
Pokud by se ukázalo, že pochybil zaměstnanec letiště, odpovídá za celou způsobenou škodu v souladu s ustanovením § 2542 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, cestovní kancelář. Je tomu tak proto, že třetí osoba, kterou je v tomto případě zaměstnanec letiště a která pravděpodobně pochybila, se podílí na poskytování služeb cestovního ruchu zahrnutých do zájezdu.
Doporučujeme tedy spotřebitelce, pokud má dostupnou zřetelnou informaci potvrzující, že pro děti není QR kód požadován, aby se obrátila na cestovní kancelář s žádostí o náhradu škody dle výše uváděného ustanovení. Nevyhoví-li jí cestovní kancelář, je možné vyzvat ji předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel další možnost, a sice obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.