Počet nahlášených stížností: | 708 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 15 |
Společnost Vodafone (dřívěji UPC) stále pokračuje v praktikách kdy vymáhají pokuty za pozdní vrácení modemu. Dle dostupných informací z webu (Dtest apod.) pokračují v těchto praktikách, kdy vydělávají na pokutách za zařízení v hodnotě (zůstatkové) kolem 1000kč, které stejně musíte stále vrátit nepřiměřené penále ač Ústavní soud označil takto konturovanou pokutu v VOP za neplatnou (viz. https://www.dtest.cz/clanek-3595/pokuty-skryte-ve-smlouvach-s-operatory-neplati). (stížnost č.44013, p. Kalina)
Zařízení bylo z důvodu stěhování do zahraničí a dále z důvodu přijatých opatření proti koronaviru, kdy jej nebylo možné vrátit na smluvních pobočkách, vráceno po více než 21 dnech od ukončení smlouvy. Následně přišla od společnosti faktura na 2000,- za včasné nevrácení zařízení. Po celou dobu jsem byla se společností v kontaktu, navštívila jsem pobočku Vodafonu v Brně, kde mi bylo sděleno, že po sloučení společností UPC a Vodafone, nefunguje vše tak, jak by mělo, a mohu očekávat menší prodlení než dojde ke sjednocení obou systému a k hladkému fungování. Protože nedošlo k žádné škodě, zařízení bylo vráceno, považuji vymáhaní pokuty i s ohledem na výše zmiňovné důvody za nemístné.
anulování pokuty
|
Tweet |
Co se týče smluvní pokuty za prodlení s vrácením daného zařízení, dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné (listiny, na niž spotřebitel připojuje svůj podpis). Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné. Ukládání smluvních pokut za porušení smlouvy je tedy možné, ale pouze pokud to bylo dohodnuto přímo ve smlouvě.
Nad rámec stížnosti spotřebitele upozorňujeme, že velmi často není ve smlouvě ani v obchodních podmínkách ujednáno místo, na které má spotřebitel zařízení vrátit. V takovém případě se aplikuje ustanovení § 1955 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dle kterého platí, že nepeněžitý dluh plní dlužník v místě svého bydliště nebo sídla. To znamená, že povinnost je splněna již v momentě, kdy dlužník (spotřebitel) vyrozumí věřitele (podnikatele) o tom, že mu k určitému dni umožní nakládat s danou věcí v místě svého bydliště. Podnikatel si pak věc na vlastní náklady vyzvedne.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, paní Bilková,
pokud nesouhlasíte s naúčtováním pokuty, máte možnost uplatnit reklamaci e-mailem na adrese poradime@vodafone.com. Naši specialisté Váš požadavek důkladně prověří a odpoví Vám v zákonné lhůtě 30 dnů.
Přeji Vám pěkný den.
Martina Bakerová
Péče o zákazníky
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.