Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Byl jsem telefonicky kontaktován zástupcem společnosti Česká srovnávací, zda bych se chtěl zúčastnit nezávazné aukce energií. Bezplatně a nezávazně. Prostřednictvím jejich kurýra jsem podepsal objednávku této služby a plnou moc u jeho auta. Kurýr si ofotil moje vyúčtování za plyn a elektřinu. Místo výsledků akce jsem za nějaký čas našel ve schránce smlouvu na dodávky plynu od firmy ČED později i na elektřinu také od firmy ČED. Smlouva byla sjednána na 3 roky. Okamžitě jsem doporučeně odeslal na ČED výpověď, kterou jsem ještě stihl v zákonné době. Zároveň jsem na Českou srovnávací odeslal dopis v tomto znění: Dobrý den, Já, Jiří Adámek, narozen.... ve …., jsem s vámi podepsal objednávku o zajištění výhodných podmínek dodávek energií. S tím, že mi bude v nejbližší době oznámen vítěz soutěže. Místo toho mi přišla již vámi v mém zastoupení podepsaná smlouva s dodavatelem: „Český Energetický Dodavatel, a.s. S tímto postupem v žádném případě nesouhlasím. BYL UVEDEN V OMYL DLE 89/2012 Sb. občanského zákoníku. A proto považuji všechny dokumenty s Vámi podepsané za Neplatné. Prosím o zaslání všech těchto dokumentů na výše uvedenou adresu (uvedeno v mailu).“ Odstoupení od smlouvy CS549532 s Českou srovnávací již nešlo v zákonné lhůtě. Termín zaslání smlouvy s ČED byl účelový.Poté mě kontaktovala telefonicky paní z České srovnávací (retenční oddělení) a přesvědčovala mě, ať své rozhodnutí odvolám, jinak mi hrozí pokuta ve výši 10000 Kč. Toto jsem odmítl. Následně mi poslali fakuru č. ZF202931 na 10000Kč. Na toto jsem reagoval emailovou konverzací s oddělením pohledávek u České srovnávací. Moje poslední konverzace: „Na 1. námitku jste mi odpověděla neuspokojivě a nemůžu s tím souhlasit, protože se nezakládá na pravdě. Vysvětlení proběhlo až telefonicky od paní P. v době, když již smlouva CS549532 nešla vypovědět bez sankcí. Trvám na tom, že jsem byl v této záležitosti uveden v omyl dle 89/2012 Sb. občanského zákoníku.Na mou 2. námitku jste mi neodpověděla vůbec. Nemám, žádný důkaz o tom, že jste splnili podmínku t.j. zaregistrování do aukce. Nevím, kdo se aukce zúčastnil. Další důvod proč trvám na tom, že jsem byl v této záležitosti uveden v omyl dle 89/2012 Sb. občanského zákoníku. Proto považuji vystavení faktury za neoprávněné a požaduji zneplatnění všech mnou podepsaných dokumentů a stornování vámi vystavené faktury. Jejich poslední reakce: 1.smlouva CS549532 vám byla představena telefonicky, následně telefonicky ověřena, poté zaslána k podpisu. Spolu se smlouvou jste obdržel doplňující informace. Smlouva je řádně a srozumitelně sepsaná, tedy jste měl všechny potřebné informace a od smlouvy jste mohl odstoupit 2.naše společnost postupovala dle řádně sepsané smlouvy, tedy jsme určili levnějšího dodavatele a o tomto Vás Informovali.Po termínu jste od smlouvy CS549532 odstoupil, pokoušeli jsme se ještě opakovaně s Vámi vzniklou situaci dořešit, vy jste odmítl. Smlouva CS549532 tedy byla ukončena se sankcí a smlouvy na dodávky u určeného dodavatele byly zastaveny. Dál již se mnou nekomunikují.
zajištění výhodných dodávek energií
Zneplatnění všech mou podepsaných dokumentů z důvodu uvedení v omyl. Stornování faktury č. ZF202931
|
Tweet |
Byl-li při nabízení služby užit nepravdivý údaj, mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podle skutkového stavu popsaného ve stížnosti by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl při předsmluvním jednání o smlouvě. Takovéto jednání je způsobilé podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele ve vztahu k dané službě či výrobku. Dále má podnikatel povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je rovněž nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele taktéž zakázaná.
Spotřebitel by mohl navíc namítat neplatnost přihlášky. Platí totiž, že v případě, kdy spotřebitel jedná v omylu o rozhodující okolnosti, je jeho právní jednání dle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, neplatné.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu obchodníka spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc. Odstoupení od smlouvy ze zákonných důvodů není možné (dle ustálené judikatury Nejvyššího soudu ČR) sankcionovat, neboť se jedná o nepřípustné sankcionování výkonu práva. Podnikatel nesmí spotřebitele uvádět v omyl tím, že mu takovéto informace ohledně jeho práva na odstoupení podává.
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení povinností je dále naprosto klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Z preventivních důvodů dodáváme, že dle § 11a odst. 3 energetického zákona platí, že uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.