Společnost


Čedok a.s.

Počet nahlášených stížností:169
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:16
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

100%
0%
Toto skore je založeno na 1 stížnostech.

#44737Nevracení peněz za zajez, po písemné dohodě o vrácení celé částky

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

1 měsíc 15 dnů 12 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
02.09.2020, před 4 lety

Jiří Filip

Znění stížnosti

Nevracení peněz za zajez, po písemné dohodě o vrácení celé částky.Kvůli Covid situaci, mi nebylo umožněno odjet na dovolenou do Bali a čedok mi poslal možné způsoby řešení a já si vybral možnost vracení peněz a ti to přijali. Jenže za týden vláda schválila vox voucher a čedok mi nabídl novou dohodu , kde bych dostal pouze voucher. Na tuto novou dohodu jsem reagoval, že ji nepřijímám a trvám na předchozí dohodě. Čedok se ale odvolal, že se řídí novým zákonem a předchozí pásemné řešení problému se ruší, což jsem jim napsal , že s tím nesouhlasím a, že budu požadovat předchozí plnění. Od té doby se mnou už nekomunikuji. Řeším teď jestli se mi vyplatí to dát k soudu a vymáhat i penále z prodlení.


Produkt

čedok - zájezd na Bali 2020


Požadované řešení

Vrácení peněz , popřípadě + penále.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
10.9.2020 12:01, před 4 lety

Z několika důvodů, které rozvedeme níže, se domníváme, že postup cestovní kanceláře Čedok a.s. není správný a spotřebitel má nárok na to, aby byla dodržena původní dohoda a byly mu poskytnuty peněžní prostředky.

V situaci, kdy se cestovní kancelář již zavázala k vyplacení určité částky, jeví se postup popsaný ve stížnosti z našeho úhlu pohledu jako přinejmenším rozporný se zásadou pacta sunt servanda, která je vyjádřena v § 3 odst. 2 písm. d) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, slovy, že daný slib zavazuje a smlouvy mají být splněny.

Přijetí zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen "lex voucher"), na povinnosti jednat v souladu se smluvním ujednáním nic nemění. Tento zákon pouze umožňuje, nikoliv nařizuje, cestovním kancelářím, aby spotřebiteli nevracely peněžní prostředky, ale vystavovaly vouchery. V souladu se základy teorie práva lze konstatovat, že ustanovení tohoto zákona jsou relativně kogentní, což znamená, že se od nich lze smluvně odchýlit ve prospěch spotřebitele. V řešené věci k takovémuto odchýlení došlo.

Fakt, že bylo vrácení peněz dohodnuto (a tedy došlo k odchýlení od zákonné úpravy ve prospěch spotřebitele) ještě před účinností lex voucher na tomto nic nemění. Pouze to zrcadlí další problematický aspekt tohoto zákona, a sice zákonem č. 1/1993 Sb., Ústava ČR, zásadně zakázanou retroaktivitu (tzn. stav, kdy právní norma posuzuje právní vztahy vzniklé před jejím přijetím).

(Dále pouze v krátkosti podotýkáme, že zákon je problematický i z pohledu jeho souladnosti s unijním právem, neboť unijní právo upravující práva spotřebitelů v této oblasti je obsaženo ve směrnicích, které jsou založeny na tzv. principu maximální harmonizace. To mj. znamená, že členské státy nemohou zavádět vlastní předpisy, které by se od jednotného standardu ochrany spotřebitele odchýlily, což Česká republika tímto zákonem patrně porušila. Tento argument je uveden spíše pro doplnění a dokreslení situace.)

Uzavíráme s tím, že spotřebitel má z výše uvedených důvodů nárok na to, aby bylo dodržené původní ujednání ohledně vrácení peněžních prostředků.

Má-li spotřebitel nárok na vyplacení určité peněžní částky ze strany společnosti, která tak však neučinila ve sjednaném termínu, má spotřebitel možnost zaslat společnosti tzv. předžalobní výzvu dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitelka může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)]. Jestliže už tento krok byl proveden, potom nezbývá než vyčkat na odpověď, případně následně zahájit soudní řízení.

Databáze advokátů, kteří mohou poskytnout v případě soudního sporu právní poradenství, je dostupná mj. z: https://www.dtest.cz/advokati.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
17.10.2020 18:14, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.