Počet nahlášených stížností: | 15 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 27. 1. 2020 jsem zaplatila na účet CK částku 20 322,40 Kč. Pobyt v Chorvatsku pro 2 osoby. 27. 3. 2020 mi od CK České Kormidlo přišel e-mail,kde psali o možnosti převedení peněz na vouchery nebo možnost storna. Já jsem si vybrala storno a předpokládala jsem, že mi vrátí peníze, snížené o storno poplatek. Odepsali mi, že mi zájezd stornovali a peníze, ponížené o storno poplatek - 15.634 Kč mi převádějí na voucher podle zákona LexVoucher. Od té doby se s nikým nemůžu spojit, napsala jsem 7 e-mailů. které jsem poslala na několik adres - do Hranic i do Brna, telefony byly hluché. Do této doby nemám ani peníze, ani kredit.
Pořadatel CK České Kormidlo. Pobytový zájezd do Chorvatska, číslo smlouvy ID 194981, hotel NANO, Drvenik, termín 19. 6. - 28. 6. 2020, 2 dospělé osoby, cena 20.322,40 Kč - zaplacen dne 27. 1. 2020. Objednavatel: Helena Urbanová, e-mail: helenau@seznam.cz, tel. 776 365 124,.Vyřizující osoba: Alena Polišenská, e-mail: hranice@ceskekormidlo.cz, tel. 420 511 444 355
Prosím o vrácení všech peněz bez strženého storno poplatku. Chyba není na mé straně, nemohu za Covid 19. Nechci ani voucher, protože situace s nákazou je znovu zcela nepřehledná a nepředvídatelná. Nemohu si dovolit být v karanténě po příjezdu z dovolené.
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti vyplývá, že zájezd byl zrušen za strany pořadatele, neboť spotřebiteli již 27. 3. 2020 nabídl možnost vrácení kupní ceny za zájezd ve formě voucheru, anebo ve formě peněžních prostředků ("možnost storna"). Domníváme se, že pokud dá cestovní kancelář spotřebiteli na vybranou, není již rozhodné, kdo formálně storno zájezdu provede, subjektem který odstoupil od smlouvy z materiálního pohledu je cestovní kancelář (mohlo by se totiž stát, že např. storno zájezdu formálně provede spotřebitel, avšak právě na výzvu cestovní kanceláře, která se tak může snažit obejít zákonnou úpravu pro případy odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele - ta je pro spotřebitele výhodnější, než pokud odstoupí od smlouvy on sám; v takovém případě je podle našeho názoru odstupující stranou pořadatel).
V případě, kdy od smlouvy o zájezdu odstoupí pořadatel, nemá spotřebitel povinnost hradit odstupné (storno poplatky). Odstoupí-li pořadatel od smlouvy o zájezdu z důvodu mimořádné a nepředvídatelné okolnosti, tedy v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, použije se zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (tzv. lex voucher). Použije-li se tento zákon, není nikdy možné spotřebiteli účtovat odstupné.
Aby bylo možné tento zákon použít, musí v době odstoupení od smlouvy existovat objektivně mimořádná a nepředvídatelná okolnost. Na konci března nebylo podle našeho názoru možné predikovat, jak se bude situace vyvíjet na konci června, kdy byl sjednán termín zájezdu. To potvrzuje i fakt, že na konci června již bylo cestování do Chorvatska bez jakýchkoliv zásadnějších omezení obnoveno, a proto mimořádná a nepředvídatelná okolnost odpadla. Z výše uvedeného důvodu se domníváme, že lex voucher se na daný vztah vůbec nepoužije, neboť neexistoval zákonný nárok pořadatele k tomu, aby od smlouvy odstoupil v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku (resp. aby spotřebiteli nabízel možnost "storna nebo převedení peněz na vouchery" z důvodu pandemie nemoci COVID-19).
Lze uzavřít s tím, že spotřebitelka má podle našeho názoru nárok na vrácení uhrazené částky ve formě peněžních prostředků, a to v plné výši.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.