Společnost


Pantour s.r.o.

Počet nahlášených stížností:57
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#44755Žádost o pomoc – nekalé praktiky CK PANTOUR / CA INVIA

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

1 měsíc 28 dnů 9 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
02.09.2020, před 4 lety

Martina Koktová

Znění stížnosti

Žádost o pomoc – nekalé praktiky CK PANTOUR / CA INVIA
Dne 19. 2. 2020 jsem s CK Pantour uzavřela smlouvu o zájezdu č. 7018497 (dále jen „smlouva o zájezdu“). Zájezd jsem zakoupila prostřednictvím CA Invia.
Od března, po vypuknutí koronakrize, jsme řešili možnosti storna....a to jak mailem tak telefonem. Rozhodně jsme nevyčkávali a nedělali mrtvé brouky. Nakonec bylo domluveno telefonicky, že nám bude vystaven voucher v ceně uhrazené první zálohy. Jenže voucher ani po mnoha urgencích nikde. V odpovědích, kde že je voucher, se vymlouval Pantour na Invii a Invia na Pantour. Podobnost s horkým bramborem čistě náhodná.

Otevřely se hranice, Kréta dostala na semaforu zelenou. Emailovou komunikací (Příloha č. 1 tohoto dokumentu) jsem byla informována o změně podmínek zájezdu, spočívajících ve změně ubytovacího zařízení, a to z toho důvodu, že hotel již není v provozu a je v rekonstrukci, a současně o změně termínu zájezdu. Tady si dovolím vsuvku. Jedná se o lživou informaci. Vím, že hotel v provozu je.
Vzhledem k tomu, že jsem se změnou termínu a ubytovacího nařízení nesouhlasila, rozhodla jsem se odstoupit od smlouvy, neboť dle § 2531 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb, Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“), má zákazník právo odstoupit od smlouvy, aniž by musel hradit odstupné v určené lhůtě, pokud došlo ke změně některé z hlavních náležitostí zájezdu. Změna hotelu a zejména termínu zájezdu nesporně hlavní náležitostí je, jak dokládá § 2527 písm. a) OZ (kde je termín zájezdu výslovně jmenován jako hlavní záležitost zájezdu) a rovněž písm. c) tamtéž (kde je za hlavní náležitost považováno umístění hotelu. Nově nabízený hotel se nachází nejen v jiné lokalitě, podstatně vzdálené od námi vybrané destinace, ale rovněž se nachází dále od pláže, což byl při našem výběru jeden z nejpodstatnějších parametrů s ohledem na fakt, že v naší cestovní skupině máme seniorku). Přičemž odstoupení v takovém případě je rovněž v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami CA Invia, konkrétně čl. 6 písm. i). Jelikož nám ze strany CA Invia nebyla určena žádná lhůta pro odstoupení od smlouvy (jak vyžaduje §2531 odst. 3 písm. b) OZ), využili jsme svého práva okamžitě, aby nedošlo k jakýmkoliv nedorozuměním.
Po mnoha urgencích o řešení naší situace u CA Invia nám bylo po téměř měsíci odpovězeno, že obdržíme voucher v souladu se zákonem č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (Dále jen zákon č. 185/2020 Sb.,). Snažili jsme se od CK Pantour získat vyjádření, proč tento zákon na náš případ aplikují, když nedošlo ke splnění základních podmínek pro aplikaci tohoto zákona na náš zájezd. Prvně je na místě zmínit § 1 zákona č. 185/2020 Sb., který jasně vymezuje předmět zákona následovně „Tento zákon upravuje některá opatření v oblasti cestovního ruchu v souvislosti s epidemií koronaviru označovaného jako SARS CoV-2“. Náš zájezd se ovšem nemohl uskutečnit nikoliv proto, že by námi objednaný hotel Corellia Blue Beach nebyl otevřen v letošní sezóně v důsledku epidemie SARS coV-2, nýbrž proto, že hotel rozvázal s CK Pantour spolupráci, jak nám potvrdilo vedení hotelu. Hotel je otevřený a je možné si v něm naprosto bez obtíží zarezervovat ubytování. Postup CK Pantour nesplňuje ani druhou zákonnou podmínku pro aplikaci tohoto zákona, kdy podle § 3 odst. 1 zákona č. 185/2020 Sb., „Ochranná doba je doba, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd, jestliže tento peněžitý dluh vznikl pořadateli zájezdu (dále jen „pořadatel“) v důsledku odstoupení od smlouvy o zájezdu podle § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku“. Ze zvýrazněného zřejmě vyplývá, že zákon lze použít pouze v případech, kdy k odstoupení od smlouvy dojde podle § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) OZ. Jak jsem uvedla výše, mým důvodem pro odstoupení od smlouvy je změna hlavních náležitostí zájezdu. Od CA Invia nám byl dne 21. července doručen mailem návrh na změnu smlouvy o zájezdu (příloha č. 1 tohoto dokumentu). Mail neobsahoval žádnou informaci o dostoupení od smlouvy ze strany CK Pantour, pouze nám bylo oznámeno, že se mění termín našeho zájezdu a hotel, kde máme být ubytováni, s žádostí o naše vyjádření k této změně. Jak již bylo napsáno výše, na daný mail jsme reagovali odstoupením od smlouvy, které je za takové situace naším zákonným právem dle § 2531 OZ. CK Pantour tedy v první řadě vůbec zájezd nezrušila, jak vyžaduje zákon č. 185/2020 Sb., a i kdyby ke zrušení zájezdu ze strany CK Pantour došlo, nemůže se ze strany CK Pantour jednat o odstoupení od smlouvy podle § 2536 odst. 1 písm b) OZ („ Pořadatel může odstoupit od smlouvy, pokud mu v plnění závazku brání nevyhnutelné a mimořádné okolnosti a zrušení zájezdu oznámil zákazníkovi bez zbytečného odkladu ještě před zahájením zájezdu), neboť hotel je otevřený a CK Pantour nebrání žádné mimořádné okolnosti. Za mimořádnou okolnost by bylo možné považovat kupříkladu nemožnost do cílové destinace vycestovat, případně neotevření hotelu z důvodu dopadů pandemie SARS coV-2, nikoliv pouhé rozvázání smlouvy s CK Pantour ze strany hotelu Corellia Blue Beach. Nicméně ani v případě, že by CK Pantour od smlouvy platně odstoupila, nesplnila by svou zákonnou povinnost oznámení zákazníkovi bez zbytečného odkladu. Již 13. července jsme obdrželi výše zmíněné vyjádření hotelu, bylo tedy zjevné, že náš zájezd nebude uskutečněn v podobě, v jaké byl zakoupen. Přesto nás CK Pantour prostřednictvím CA Invia informovala o této skutečnosti až o týden později, ač sama o této skutečnosti musela vědět mnohem dříve.
Odstoupení od smlouvy jsem odeslala 22.7.2020. Zůstalo zcela bez reakce. Pokoušela jsem se řešit záležitost telefonicky s CA Invia, marně. V Pantouru mi bylo opakovaně sděleno, že zájezd jsem zakoupila u INVIE, mám se obrátit na ně. V CA Invia opakují pouze, že mají svázané ruce a musím řešit problém s CK Pantour. Je to nekonečná tahanice. V polovině srpna jsme se pokusila spojit znovu s CK Pantour, lze se ovšem dovolat pouze na call centrum, kde mi bylo doporučeno zaslat svou argumentaci emailem k rukám CK Pantour. Tak jsem učinila, v mailu jsem se dožadovala vysvětlení, proč je na náš případ aplikován zákon č. 185/2020 Sb., „Lex voucher“. Mými dotazy se CK vůbec nezabývala, zaslala pouze vyjádření, že jsem již obdržela voucher. Není snad potřeba zdůrazňovat, že jsem voucher do dnešního dne neobdržela.
S ohledem na výše uvedené požaduji, aby mi byly peněžení prostředky ve výši 17040,00 Kč zaslány na můj bankovní účet a jiné řešení celé kauzy nehodlám připustit.
Pokud se tak nestane očekávám, že mi bude jasně vysvětleno, z jakého důvodu CK Pantour jedná protizákonně.
Martina Koktová


Produkt

Cestovní kancelář, smlouva č.7018497


Požadované řešení

vrácení finančních prostředků ve výši 17040,- na účet 229601250/0300


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.9.2020 11:56, před 4 lety

V zevrubně popsaném případě lze ve všech bodech právní argumentace přisvědčit spotřebitelce. Z tohoto důvodu nebudeme v našem vyjádření sáhodlouze pouze replikovat závěry, ke kterým již velmi správně došla spotřebitelka a které jsou obsaženy ve stížnosti.

Jen v krátkosti uvádíme, že na řešenou věc se nevztahuje zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu ("lex voucher"), neboť nedošlo k odstoupení od smlouvy v režimu ustanovení § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

Odstoupení od smlouvy se proto bude řídit výlučně pravidly obsaženými v občanském zákoníku, resp. ve smluvním ujednání. Spotřebitelka má v situaci, která je z právního hlediska kvalitně a detailně rozebraná v obsahu stížnosti, nárok na vrácení doposud uhrazené částky, která nesmí být zkrácena o odstupné (storno poplatky), a která musí být poskytnuta ve formě peněžních prostředků. Tato vratka musí být učiněna do 14 dnů ode dne odstoupení od smlouvy, přičemž účinky odstoupení nastávají doručením druhé straně. Tento závěr vyplývá z ustanovení § 2534 občanského zákoníku.

Ve formě voucheru lze navrátit plnění pouze tehdy, pokud s tím spotřebitelka výslovně souhlasila a pokud byla o možnosti voucher odmítnout řádně a srozumitelně poučena.

K neposkytnuté lhůtě dle ustanovení § 2531 odst. 3 písm. b) občanského zákoníku dodáváme, že není-li lhůta poskytnuta, pak tato lhůta podle našeho názoru běží ode dne doručení oznámení o změně v podstatných náležitostech zájezdu a končí poslední den přede dnem zahájení zájezdu (k tomu srov. ustanovení § 2531 odst. 2 občanského zákoníku a pasáž "[...] musí skončit před zahájením zájezdu.").

Byla-li v řešené věci překročena lhůta 14 dnů, kterou upravuje ustanovení § 2534 občanského zákoníku, a spotřebitelce stále nebyly dodány peněžní prostředky, přičemž spotřebitelka s oběma subjekty (pořadatel zájezdu i zprostředkovatel) již bezvýsledně komunikovala, doporučujeme:

1) pořadatele zájezdu vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].

2) nebude-li ani tento postup úspěšný, pak se může spotřebitelka obrátit na civilní soud. Jelikož se nejedná o bagatelní částku, doporučujeme možnost tohoto postupu zvážit. Pro případné zastoupení před civilním soudem je možné využít služeb advokáta. Jejich databázi najdete např. na https://www.dtest.cz/advokati.

3) Dva výše popsané způsoby jsou soukromoprávního charakteru. Z veřejnoprávních institutů je možné využít i mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.10.2020 22:05, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.