Společnost


Tesco Mobile ČR s.r.o.

Počet nahlášených stížností:28
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#44964Obstrukce při hledání OKU kódu

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 13 dnů 2 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
13.09.2020, před 4 lety

Lukáš Krejčí

Znění stížnosti

Dobrý den,
obracím se na Vás se stížností na společnost Tesco mobile.
Problém je, že se nikde nedostanu k OKU kódu. Není na daňových dokladech (předplacená karta), ani v internetové Samoobsluze. Zde je pouze odkaz na chat s operátorkou, která pro zaslání OKU kódu vyžaduje PUK nebo výrobní číslo SIM karty - údajně pro ověření. Ostatní operátoři jej mají na dokladech nebo v samoobsluze. Zaslání přes SMS je také bezpečná cesta pro sdělení, nedává ale smysl, aby se uživatel ještě nějak prokazoval, protože již samotné zaslání na dané číslo znemožňuje komukoliv, kdo toto číslo nevlastní, jakoukoli neoprávněnou manipulaci (mimochodem, pro ověření pro přístup do Samoobsluhy stačí právě kód zaslaný formou SMS na uvedené číslo).

Jde tedy jednak o nezákonné obstrukce ze strany operátora. Kromě toho, není bezpečné sdělovat celý PUK nebo výr. číslo SIM živému člověku - obvykle se dělují jen některé části takovýchto údajů nebo se tyto údaje zadávají do strojového zpracování (např. přes webový formulář nebo odeslání přes SMS na speciální číslo). Další operátoři pokud vím OKU umožňují přístup k OKU kódu bez jakýchkoli problému např. prostřednictvím internetových samoobsluh.

Děkuji za pomoc a přeji hezký zbytek dne.


Produkt

OKU kód


Požadované řešení

Sdělení OKU kódu buď prostřednictvím (např. zasláním formou SMS nebo prostřednictvím internetové samoobsluhy).


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
8.10.2020 16:14, před 4 lety

S novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, je zavedeno pravidlo, že dojde-li k ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, ať již výpovědí, nebo dohodou smluvních stran, může společnost požadovat "kompenzační poplatek za předčasné ukončení smlouvy" po spotřebiteli pouze, pokud smlouva skončí do tří měsíců od uzavření; tato částka nesmí být v případě smlouvy uzavřené se spotřebitelem vyšší než jedna dvacetina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy nebo jedna dvacetina součtu minimálních sjednaných měsíčních plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, přičemž výše úhrady se počítá z částky placené v průběhu trvání smlouvy. Společnost má při předčasném ukončení smluvního závazku rovněž nárok na úhradu nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek.

Spolu s novelou je zavedena řada dalších změn a lze konstatovat, že úspěšnost přechodu od jednoho operátora k druhému závisí zásadně na novém operátorovi a spotřebiteli samotném. Spotřebitel musí sdělit své telefonní číslo a ověřovací kód účastníka (tzv. OKU), který spotřebitel sám získá ve své aplikaci u stávajícího operátora nebo který stávající operátor spotřebiteli na jeho žádost sdělí. Podmiňovat sdělení tzv. OKU kódu tím, že spotřebitel bude sdělovat další, de facto soukromé a citlivé údaje, není podle našeho názoru ani legitimní, ani v souladu se zákonnou úpravou, resp. jejím smyslem.

Více informací najdete v článku dTestu, který je dostupný z https://www.dtest.cz/clanek-7958/ukonceni-smlouvy-s-operatorem-a-preneseni-telefonniho-cisla-budou-rychle-a-jednoduche.

Právu spotřebitele na změnu poskytovatele služeb odpovídá povinnost tohoto poskytovatele zakotvená v ustanovení § 34 odst. 6 písm. e) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. Dle tohoto ustanovení platí, že přejímající poskytovatel služby neprodleně po splnění podmínek přenositelnosti telefonního čísla zajistí provedení úkonů potřebných k přenesení telefonního čísla a informuje účastníka o dni, ke kterému má přenos telefonního čísla proběhnout a který je zároveň dnem ukončení smluvního vztahu s opouštěným poskytovatelem služby.

Více informací najdete rovněž v opatření obecné povahy, které vydal Český telekomunikační úřad, a to zejm. v článku 5. Opatření obecné povahy je dostupné z: https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/ctu/vyzva-k-uplatneni-pripominek-k-navrhu-novely-opatreni-obecne-povahy-c.oop/10/10.2012-12-kterym-se-stanovi-technicke-organizacni-podminky-pro-realizaci-prenositelnosti-telefonnich/obrazky/navrhzmenyoop10.pdf.

Pokud nedojde k úspěšnému převedení telefonního čísla, má spotřebitelka možnost obrátit se neprodleně s námitkou na Český telekomunikační úřad. Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci ČTÚ na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda podnikatel postupoval správně, či ne.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
26.11.2020 21:10, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.