Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
CK BS nám v březnu vystavila poukaz TravelSafe+, kdy jsme si zaplatili nový zájezd na říjen, jelikož dubnový nebylo možnost realizovat. Včera mě CK informovala, že ani nový termín se neuskuteční, že si mam vybrat jinou destinaci, kam teda české občany pustí. Dnes mi operátorka sdělila, že mi vrátí peníze, jelikož jsem nesouhlasila, načež mi další ze zaměstnanců sdělil, že mi prodlouží poukaz, že nemám nárok na vrácení mnou uhrazených prostředků, které činí bezmála 40 tisíc korun. Pokud dobře vím, celé ty poukazy jsou v rozporu s EU, a ani po srpnu být další nemají být vydávány. Je možné mi, prosím, poradit, jak dál? Kolik těch poukazů ještě obdržím? Navíc v této situaci, kdy pro občany ČR začíná být velmi obtížné vycestovat.
Děkuji
Okamžité vrácení peněz v zákonné lhůtě
|
Tweet |
V řešené věci figuruje smluvní institut "TravelSafe". Jedná se o nástroj, za jehož pomoci dostávají spotřebitelé od cestovní kanceláře za zrušené zájezdy místo peněžních prostředků poukazy v hodnotě nepokrácené o odstupné. Ze stížnosti vyplývá, že tento poukaz byl spotřebitelem využit, nicméně i náhradní zájezd nebylo možné uskutečnit.
Je patrné, že v případě náhradního zájezdu došlo k odstoupení od smlouvy o zájezdu v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, (tj. v z důvodu mimořádné okolnosti v místě pobytu či cesty). V takovém případě nemá spotřebitel povinnost hradit odstupné.
Zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (lex voucher), dle kterého by bylo možné spotřebiteli nabídnout voucher namísto peněžních prostředků, se použije na zájezdy s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020, a to v souladu s § 2 lex voucher. Působnost lex voucher pro danou věc, kdy se jedná o zájezd konaný v říjnu, tedy není dána. Společnost tím pádem nemá zákonné zmocnění k tomu, aby spotřebiteli proti jeho vůli vnutila voucher namísto peněžních prostředků.
Pokud pořadatel odstoupí od smlouvy, vrací spotřebiteli to, čím spotřebitel původně plnil. Domníváme se, že vrácení původního plnění ve formě voucheru, poukazu atp. je vázáno v takovéto situaci na souhlas spotřebitele. Požaduje-li proto spotřebitel vrácení peněžních prostředků, je mu společnost v zásadě povinna ve lhůtě 14 dnů (viz § 2536a občanského zákoníku) vyhovět.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.