Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na webových stránkách kanceláře jsem si objednal lyžařský zájezd do Francie / Val Thorens,rezidence Tourotel, pro 2 osoby, termín 21.3.2020 - 28.3.2020, smlouva o zájezdu číslo 2019332885. V ceně zájezdu doprava z Prahy do místa, ubytování, skipass, pojištění pro cestu a pobyt.
50% z celkové ceny jsem uhradil po uzavření/potvrzení objednávky, zbývajících 50% 30 dní před termínem zahájení zájezdu - jak je požadováno ve smlouvě.
Dne 12.03.2020 informace CK Euroski o zrušení zájezdu z důvodu vyhlášení nouzového stavu v ČR.
Dne 09.04.2020 první má žádost o navrácení ceny za neuskutečněný zájezd.
Dne 14.04.2020 jsem byl e-mailem informován, že probíhají jednání s francouzskými partnery.
Dne 27.04.2020 informace o možnosti navrácení části ceny zájezdu - (skipasy, pojištění, doprava) v hodnotě 16 510,-Kč .
Dne 29.04.20250 jsem o navrácení požádal a částka 16 510,-Kč mi byla zaslána na účet.
...
Po dalších dvou urgencích (a z harmonogramu je vidět, že jsem poskytl kanceláři dostatek času na řešení) jsem dne 01.09.2020 obdržel zprávu, že cestovní kancelář považuje řešení s navrácením části ceny zájezdu (skipasy, pojištění, doprava) za "konečné řešení".
Tentýž den jsem odpověděl (podle informace na webu od Ministerstva pro místní rozvoj), že mohu postupovat podle Občanského zákoníku § 2535 , ale dávám přednost dohodě.
Dnes 15.09.2020 mi bylo sděleno cestovní kancelář postupuje podle zákona 159/1999 Sb.
Závěrem chci konstatovat, že jsem služeb C.K Euroski využil 3x bez reklamací či vzájemných neshod a dosavadní "krizová komunikace" probíhala slušně. Byl bych také ochoten v případě nabídky využít voucher na příští lyžařskou sezonu. Byl jsem však informován, že kancelář se chystá ukončit činnost k 1.10.2020.
Lyžařský zájezd Euroski, Francie , Val thorens, rezidence Tourotel, 20.3 - 29.3. 2020, číslo smlouvy 2019332885
Navrácení nedoplatku z celkové ceny zájezdu ve výši 15 540,- Kč.
(32 050 - 16 510 = 15 540.-Kč)
|
Tweet |
Pokud došlo k odstoupení od smlouvy v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, (tj. odstoupení ze strany pořadatele z důvodu mimořádné okolnosti v místě pobytu či cesty) nemá spotřebitel povinnost platit odstupné (storno poplatky).
Zároveň se odstoupením z důvodu mimořádné okolnosti dostává řešený případ do působnosti zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu ("lex voucher"). Tento zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit spotřebiteli poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Jedná se pochopitelně o pouhou možnost, cestovní kancelář k ní nemusí přistoupit a může spotřebiteli vrátit kupní cenu ve formě peněžních prostředků. Bez ohledu na to, v jaké formě bude cestovní kancelář uhrazenou částku vracet, má cestovní kancelář povinnost vrátit tuto částku v plné výši (nepokrácenou o odstupné, náklady na dopravu, náklady na skipasy apod.).
Tím, že cestovní kancelář poskytla spotřebiteli peněžní prostředky a nikoliv voucher, ač šlo pouze o část z celkové uhrazené částky, domníváme se, že fakticky přistoupila na to, že spotřebiteli nebude vystavovat voucher, ale že mu bude částku vracet ve formě peněžních prostředků, tedy mimo režim umožněný lex voucher. Tento postup je možný, neboť jde o postup pro spotřebitele příznivější. Spotřebitel má nyní možnost požadovat po společnosti navrácení i zbytku jím uhrazených peněžních prostředků. V souladu s § 2536a občanského zákoníku by mělo dojít k navrácení těchto prostředků nejpozději do 14 dnů od chvíle, kdy došlo k odstoupení od smlouvy (zrušení zájezdu). Jelikož v řešené věci došlo k několikanásobnému překročení této lhůty, doporučujeme spotřebiteli vyzvat podnikatele k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
K údajnému ukončení činnosti dodáváme, že z veřejně dostupného a oficiálního obchodního rejstříku nevyplývá, že by se společnost nacházela v platební neschopnosti. Pro uplatnění pohledávek, které spotřebitel vůči společnosti má, proto neplatí žádný zvláštní režim (https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-$firma?jenPlatne=PLATNE&nazev=euroski&polozek=50&typHledani=STARTS_WITH).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.