Počet nahlášených stížností: | 69 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
V roce 2017 maminka podepsala České aukce podomním prodejem. Slibovali hory doly a hlavně se představili prý jako zástupci ČOI. Mamince byla poté vybrána Lidová energie, jako nejlevnější dodavatel energií, která má naběhnout v roce 2021. Po kontrole a propočítání jsme ale zjistili, že Lidová energie nás vyjde ročně o několik tisíc dráž, než současný dodavatel. Na Lidovou energii jsme poslali písemnou výpověď i s prohlášením, že jsme si vědomi smluvní pokuty a respektujeme ji a přijímáme. Pokuta nás vyjde pořád levněji, než 3 roky platit předraženou energii. Od Lidové energie ale nemáme žádnou odpověď ani akceptaci výpovědi. Musí dodavatel zaslat písemné potvrzení odstoupení? Když rušíme smlouvu i s akceptací smluvní pokuty? Nebo stačí kopie našeho dopisu a podací lístek z pošty. Náš současný dodavatel po nás totiž požaduje písemnou odpověď od společnosti Lidová energie, ta ovšem vůbec nekomunikuje a my nevíme jak dál. Děkuji
odstoupení od smlouvy
|
Tweet |
Dle § 11a odst. 3 zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, platí, že uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek, a to zcela bez sankce. Stejné pravidlo se pochopitelně uplatní, pokud byla smlouva uzavřena přes zprostředkovatele.
Jelikož má spotřebitel ze zákona zaručenou možnost vypovědět závazek bez jakékoliv sankce spojené s touto výpovědí, k jeho jednostrannému prohlášení o tom, že přijímá povinnost uhradit smluvní pokutu, se nepřihlíží. Tento závěr vyplývá z § 1812 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, podle kterého platí, že k ujednáním odchylujícím se od ustanovení zákona stanovených k ochraně spotřebitele se nepřihlíží. To platí i v případě, že se spotřebitel vzdá zvláštního práva, které mu zákon poskytuje. Výše uvedené ustanovení energetického zákona je ustanovením zákona, které slouží k ochraně spotřebitele.
Doporučujeme jako vhodný postup zprostředkovateli odvolat plnou moc. Doporučujeme kontaktovat přímo společnost, a to nejlépe ve formě doporučeného dopisu.
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení povinností je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné. Spotřebitel tedy není zásadně povinen k úhradě této vymáhané částky.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.