Počet nahlášených stížností: | 57 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu. Na červenec letošního roku jsem měla objednaný zájezd pro dvě osoby do Turecka s CK Pantour. Vzhledem k epidemiologické situaci ohledně nemoci Covid-19 bylo již v dubnu zřejmé, že odjezd nebude možný. Zaplacena byla tedy záloha ve výši 15 690 Kč a také cestovní pojištění ve výši 1 500 Kč. Doplatek dovolené realizován nebyl. V průběhu července CK Pantour vystavila voucher. Jelikož jsem z médií byla informována, že platnost vystavených voucherů má být až do roku konce srpna 2021, příliš jsem dokumenty v emailu nezkoumala. Několik dní po přijetí emailu mi to nedalo a na přílohy se pořádně podívala. Jaké bylo mé překvapení, že CK Pantour vystavila voucher s platností pouze do konce října 2020. Oproti tomu platnost pojištění je paradoxně až do 31.8. 2021. Okamžitě jsem tedy kontaktovala společnost Invia, přes kterou jsem dovolenou zakoupila. Vzhledem k tomu, že jsem v současné době těhotná (těhotná jsem byla již v době vystavení voucheru), rozhodla jsem se voucher pochopitelně odmítnout a požadovat vrácení peněz zpět. Bohužel mi bylo řečeno, že ačkoli jsem těhotná, nemohu požadovat vrácení peněz. Přístup CK mě skutečně rozčílil. Přesto jsem zachovala chladnou hlavu a po poradě s pracovnicí Invie po CK Pantour požadovala alespoň prodloužení platnosti voucheru. Vzhledem k mému stavu je aktuálně skutečně nemyslitelné objednat dovolenou s takovým předstihem. Ani na tuto variantu však CK Pantour nepřistoupila. Prodloužení platností prý také možné není. Mohu prý objednat dovolenou pro někoho jiného, což mi přijde skutečně úsměvné. Domnívám se, že přístup CK není zcela korektní. Vzhledem k mému těhotenství, bych ze strany CK očekávala více snahy k vyřešení celé záležitosti ke spokojenosti obou stran. Prosím tedy o radu, jak by bylo vhodné postupovat dále. Konec platnosti voucheru se pomalu ale jistě blíží a již z principu nechci CK zaplacené peníze nechat.
Předem děkuji za radu.
Gabriela Károlyiová
Zájezd do Turecka - Alanye, 6.7. - 13.7. 2020, hotel Sultan Sipahi
Vzhledem k mému těhotenství bych ráda využila své právo odmítnout voucher a požadovat zaplacenou částku zpět.
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti vyplývá, že patrně od smlouvy o zájezdu odstoupil sám pořadatel z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti, proto s tímto předpokladem při řešení stížnosti budeme pracovat. V takovém případě by se jednalo o odstoupení v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel v takovém případě nemá povinnost platit odstupné (storno poplatky).
Zároveň se odstoupením z důvodu mimořádné okolnosti dostává řešený případ do působnosti zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále pouze jako "lex voucher"). Lex voucher stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit spotřebiteli poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Z tohoto obecného pravidla je v § 3 odst. 3 lex voucher učiněna výjimka. Podle tohoto ustanovení platí, že: "je-li zákazníkem osoba, která je ke dni doručení oznámení pořadatele o využití ochranné doby těhotná, ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd." Pokud byl těhotné spotřebitelce již vystaven voucher, který navíc ani nesplňoval zákonné požadavky, může tento voucher odmítnout (pokud tak ještě neučinila) a může požadovat vrácení peněžních prostředků.
V souladu s ustanovením § 6 odst. 5 lex voucher platí, že pořadatel vrátí spotřebiteli veškeré uhrazené platby nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. Ochranná doba v tomto případě skončí v momentě, kdy spotřebitelka oznámí pořadateli odmítnutí voucheru (pokud se tak již nestalo).
Pokud společnost doposud nesplní v zákonné lhůtě svou povinnost, je možné jí zaslat doporučený dopis s výzvou k okamžité úhradě. Nebude-li tento pokus úspěšný, je možné společnosti zaslat tzv. předžalobní výzvu dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)]. Nebude-li ani tento postup úspěšný, pak se může spotřebitel obrátit na civilní soud. Jelikož se v případech zrušených zájezdů zpravidla nejedná o bagatelní částku, doporučujeme možnost tohoto postupu zvážit. Pro případné zastoupení před civilním soudem je možné využít služeb advokáta. Jejich databázi najdete např. na https://www.dtest.cz/advokati.
Výše popsané způsoby jsou soukromoprávního charakteru. Z veřejnoprávních institutů je možné využít i mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Pokud předpoklad, že smlouvu zrušil sám pořadatel, byl chybný, může se spotřebitelka obrátit na telefonickou poradnu časopisu dTest dostupnou na čísle 299 149 009, kde může podat detailní informace, na základě kterých jí bude poskytnuto poupravené vyjádření dTestu.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.