Počet nahlášených stížností: | 30 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Objednal jsem v r. 2020 a zaplatil posuvné dvere na zakàzku. Jediné, co fungovalo normàlně, byla platba predem. Dveře jsem sestavil podle jejich konfigurátoru, kde byly i rozměry dveří.
Po vyzvednutí dverí zjišténo, že mají o několik cm menší rozměry, takze nezakrývají předem podle deklarovaných rozměrů vybouraný a hotový stavební otvor.
Dveře jsem reklamoval písemně v jejich e-shopu, bez odezvy. Zkusil jsem telefon. Osoba pověřená reklamacemi tam údajně přislušný tyden nebyla. Dali mi několik falešných čísel, napřed tvrdili, že příslušná osoba má dovolenou, pak zase po 18 pokusech se telefon po 7. zvonění odmlčel, když jsem kontaktoval centrálu, dali mi jiné číslo, které zase nefungovalo, nakonec jsem se dovolal na reklamace púvodního, rakouského Baumaxu, který slíbil, že je popožene.
Po dalším mailu na všechny 3 známé adresy s kopií na ČOI přišly 3 nebo 4 odpovědi naráz, že reklamaci prijali a mají na řešení 30 dnů.
Po několika dnech mail, s odkazem na e- shop. Tam se ukázalo,, že mezitím stránky e- shopu změnili a na rozdíl od ostatních dveří ty mnou objednané mají najednou jiné, než objednané rozměry. Tedy, že reklamaci zamítají.
Posuvné dvere Norma Decor, výroba INVADO, Polsko, údajně podle CS normy v rozměrech, které čeští výrobci nenabízejí, nabízeji větší.
Ověřit, v jakých rozměrech nabízel Baumax tyto dveře počátkem srpna 2020. Uznaní řádné reklamace
|
Tweet |
K zamítnutí reklamace:
Ze stížnosti vyplývá, že prodávající zamítl reklamaci s poukazem na to, že zboží má rozměry, které nyní inzeruje na svém e-shopu. Dle tvrzení spotřebitele došlo v tomto ohledu ke změně nabídky až po uplatnění reklamace. Rozměry zboží by kromě veřejně dostupné nabídky, která může být ze strany prodejce v průběhu času měněna, měly být uvedeny taktéž v potvrzení objednávky nebo v obdobném dokumentu, který spotřebitel zpravidla obdrží bezprostředně po uzavření smlouvy. Tímto by spotřebitel mohl prokázat, že mu byla dodána věc, která neodpovídá jeho objednávce, a proto má vadu ve smyslu § 2161 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Pokud spotřebitel s takovým dokumentem disponuje, může jeho kopii zaslat prodávajícímu a vyřízení (zamítnutí) reklamace rozporovat. Při tomto rozporování by mohl namítat, že reklamace nebyla vyřízena řádně a včas.
K vyřizování reklamace:
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozsudku Nejvyššího soudu ČR spis. zn. 33 Cdo 3228/2009 ze dne 27. 7. 2011 vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Reklamovat zboží lze i prostředky umožňujícími dálkovou komunikaci. Lze tedy společnosti oznámit uplatnění nároků z vadného plnění např. skrze kontaktní e-mail. V tomto oznámení je vhodné popsat vady výrobku a navrhnout požadované řešení, lze přiložit i ilustrační video či fotografie vady. Prodávající pak na základě popisu může reklamaci (rovnou) vyhovět, anebo si od spotřebitele zboží vyžádat k posouzení vady. Lhůta v těchto případech běží ode dne uplatnění reklamace prostředkem umožňujícím dálkovou komunikaci; při případné přepravě zboží se lhůta staví po dobu této přepravy.
Pokud tedy spotřebitel reklamoval zboží elektronicky, ale bez odezvy, neznamená to, že uplatnění jeho práv z vadného plnění je neúčinné. Naopak, ode dne, kdy spotřebitel poprvé zboží reklamoval běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace.
Následek nevyřízení reklamace řádně a včas:
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (30 dnů nebo individuálně sjednaná doba), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle ustanovení § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.