Společnost


AGROKRAS s. r. o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#45365Nevrácení zálohy

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 26 dnů 4 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
04.10.2020, před 4 lety

Monika Gregušová

Znění stížnosti

Dobrý den.

Dne 22.7. jsem se byla podívat v Plzni na kobylu s hříbětem, které jsem našla na inzerátu. Na místě jsem se rozhodla,že je koupím a poslala jsem panu Konvalinkovi rezervační zálohu ve výši 20.000. Naše koupě se odvíjela od stěhování do větších prostor. Tato skutečnost bohužel nenastala a změnila se má Rodinná situace. Pana Konvalinku jsem po nějaké době uvědomila, že odstupuji od koupi koní. Panem Konvalinkou mi bylo oznámeno, že to nemohu, že si koně musím koupit. A jestli je nekoupím zálohu mi nevrátí a ještě bude požadovat poplatek za ustájení koní.

Nebylo nic sepsáno písemně. Zálohu jsem posílala jako rezervaci z mého účtu. Několikrát jsem pana Konvalinku kontaktovala, abych mu oznámila změnu situace. Nikdy to neakceptoval.

Prosím o radu a informaci, zda jsem v právu či nikoli. Mám právo na své peníze? Nebo jsem teď povinná si koně koupit nebo zaplatit poplatek za ustájení?

Na mou výzvu k vrácení zálohy, kterou jsem poslala meilem, mi pak Konvalinka odpověděl následující:

Předmět kupní smlouvy nebyl dosud kupující převzat, proto vyzývám kupující, paní Moniku Gregušovou, k doplacení kupní ceny ve výši 64.700,-- Kč a k převzetí předmětu kupní smlouvy v termínu do 30.9.2020.


Upozornění: Nebude-li předmět kupní smlouvy převzat kupující v termínu do 10.10.2020, bude prodán. Z výtěžku prodeje pak bude zaplacen nedoplatek kupní ceny ve výši 64.700,-- Kč, náklady na ustájení klisny a hříběte od 23.7.2020, tj. k dnešnímu dni celkem za 69 dnů, které činí denně částku 200,-- Kč. Záporný rozdíl bude požadován a může být vymáhán.


Děkuji za odpověď.

S pozdravem Monika Gregušová
Rovensko


Produkt

Kobyla a hříbě


Požadované řešení

Vrácení zálohy 20.000,- Kč


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
6.11.2020 20:23, před 4 lety

Dle ustanovení § 559 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že každý má právo zvolit si pro právní jednání libovolnou formu, není-li ve volbě formy omezen ujednáním nebo zákonem.

Pro kupní smlouvu movité věci, resp. zvířete, které sice není dle občanského zákoníku za věc považováno, nicméně se na zvířata používají přiměřeně právě ustanovení týkající se věcí, není nutná písemná smlouva.

Ustanovení § 1807 občanského zákoníku upravuje vyvratitelnou domněnku o záloze. Má se za to, že co dala jedna strana druhé před uzavřením smlouvy, je záloha. Plnění předem poskytnuté není závdavkem (§ 1808 občanského zákoníku), při porušení smlouvy nepropadá a nemá ani důkazní funkci. Záloha není znamením uzavřené smlouvy, neboť záloha může být poskytnuta i ve vztahu ke smlouvě, která bude teprve uzavřena. Přinejlepším je záloha indicií o uzavření smlouvy, avšak ničím více.

Odborná literatura uvádí, že záloha se stává bezdůvodným obohacením, jakmile je zřejmé, že k uzavření smlouvy nedojde. Proto také ten, kdo poskytl zálohu, může kdykoli prohlásit, že smlouvu neuzavře – a požadovat zálohu nazpět (není-li tu jiná dohoda stran). Kdo jedná o smlouvě, může vždy odmítnout smlouvu uzavřít, neboť dle ustanovení § 1728 občanského zákoníku platí, že každý může vést jednání o smlouvě svobodně a neodpovídá za to, že ji neuzavře, ledaže jednání o smlouvě zahájí nebo v takovém jednání pokračuje, aniž má úmysl smlouvu uzavřít.

Dle ustanovení § 1729 občanského zákoníku platí, že dospějí-li strany při jednání o smlouvě tak daleko, že se uzavření smlouvy jeví jako vysoce pravděpodobné, jedná nepoctivě ta strana, která přes důvodné očekávání druhé strany v uzavření smlouvy jednání o uzavření smlouvy ukončí, aniž pro to má spravedlivý důvod. Strana, která jedná nepoctivě, nahradí druhé straně škodu, nanejvýš však v tom rozsahu, který odpovídá ztrátě z neuzavřené smlouvy v obdobných případech.

Nemůžeme pro neúplné popsání skutkového stavu kvalifikovaně posoudit, do jaké fáze předsmluvního jednání strany dospěly, zda by se průměrné osobě jevilo zřejmé, že dojde k uzavření smlouvy atp. Přesto se domníváme, že na základě obsahu stížnosti je možné prohlásit, že pro ukončení jednání o smlouvě zde byl dán spravedlivý důvod, a tudíž spotřebitelka nejednala v předsmluvním stadiu nepoctivě. Z tohoto důvodu není podle nás povinna hradit případně vzniklou škodu odpovídající ztrátě z neuskutečněného prodeje.

Na každý pád ohledně zálohy platí, že pokud spotřebitelka neuzavře smlouvu, stává se ze zálohy bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatí, má povinnost vrátit bezdůvodné obohacení bezprostředně po výzvě. Pokud tento závazek nesplní řádně a včas, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.

Pro úplnost uvádíme, že od zálohy je nutné odlišit rezervační poplatek, který spočívá v tom, že ho jedna smluvní straně hradí za to, že danou věc v mezidobí nezcizí - tzn. neprodá ji nikomu jinému, než smluvní straně, která zaplatila rezervační poplatek. To je podstatný rozdíl oproti záloze, která je spíše jakousi částečnou úhradou dluhu, který v budoucnu pravděpodobně vznikne. Pro řešenou věc bude klíčové, zda se povede prokázat, co bylo obsahem (tedy jaká byla práva a povinnosti stran) závazku, a zda se tedy jednalo o zálohu, nebo o rezervační poplatek. Vzhledem k tomu, že spotřebitelka mluví o záloze, celé vyjádření koncipujeme v tomto duchu.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.12.2020 16:02, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.