Počet nahlášených stížností: | 108 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dle instrukcí na lince pro zákazníky jsem zadal skrze reklamační formulář požadavek o reklamaci matrace SULTAN HAMNVIK. Matrace nebyla z nejlevnějších a očekával jsem, že pružinové provedení bude mít opravdu dlouhou životnost, když je záruka 25 let na pružiny. Přes zaslané fotografie, které jasně ukazují deformaci pružin a celkového tvaru a roviny matrace na více místech mi byla reklamace zamítnuta. Jedná se prý o běžné opotřebení. Proč je tedy záruka na pružiny 25 let, když po necelých osmi letech užíváním více lidmi domácnosti s odlišnou polohou spánku i váhou má matrace zjevnou deformaci a neposkytuje kvalitní spánek. Pokud s výsledkem reklamace nesouhlasím, mám se obrátit na ČOI, případně soud.
"Na co se vztahuje tato záruka? Záruční doba 25 let Tato záruka se vztahuje pouze na domácí použití. Tato záruka se vztahuje na vady materiálu a provedení níže uvedených komponentů matrací a roštů:...pružiny u pružinových matrací..."Takže když má matrace na několika místech deformaci pružin, je to tím, že se používala? Takže na pružiny se nevztahuje 25 let záruka, protože jde pouze o míru běžného opotřebení a užívání? Co je tedy běžné opotřebení a co vada výrobku? Pokud by pružiny povolili dříve než po sedmi letech, nejednalo by se o běžné opotřebení?
901 - 563 - 46 SULTAN HAMNVIK
Vrácení peněz z důvodu nekvalitního provedení pružin, které nedrží rovný tvar matrace a způsobují bolesti zad a vyčerpání
|
Tweet |
Jelikož z popisu stížnosti vyplývá, že zboží bylo zakoupeno před 1. 1. 2014, řídí se právní vztah založený kupní smlouvou zákonem č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (dále jen "občanský zákoník"). Podle § 620 odst. 1 občanského zákoníku činí záruční doba při prodeji spotřebního zboží 24 měsíců. Dle § 620 odst. 5 občanského zákoníku se může prodávající zavázat i k prodloužené záruce, přičemž by měl stanovit podmínky této prodloužené záruky. Dle informacích uvedených na webových stránkách prodávajícího (https://www.ikea.com/ms/cs_CZ/pdf/CC/fy17/zaruky_fy17.pdf) činí v tomto konkrétním případě prodloužená záruka 25 let. Prodloužená záruka se mimo jiné vztahuje na vady materiálu a provedení pružin u pružinových matrací. Spotřebitel ale dle záručních podmínek nemůže uplatnit své právo ze záruky na vady způsobené běžným opotřebením.
Pokud spotřebitel matraci užíval v souladu s podmínkami prodávajícího, a i tak došlo ke značné deformaci matrace, domníváme se, že by takováto ztráta vlastností matrace mohla nasvědčovat tomu, že vada byla způsobena vadou materiálu. Dává-li prodávající na výrobek prodlouženou záruku, dá se předpokládat, že by si tento výrobek měl uchovat po celou tuto dobu vlastnosti, které měl při koupi (určitá deformace matrace může běžným používáním nastat, nemělo by však docházet k tomu, že tento výrobek zcela ztratí před uplynutím záruční doby vlastnosti, které měl při koupi). Pokud by prodávající již při koupi věděl, že může docházet k určité deformaci výrobku, avšak na tuto vlastnost spotřebitele neupozornil (a naopak jej ještě ujistil o dlouhé životnosti pružin matrace tím, že na tuto část věci poskytl prodlouženou záruku), mohlo by být takové jednání dokonce vyhodnoceno jako klamavé konání, jež patří mezi zakázané nekalé obchodní praktiky.
Pokud prodávající reklamaci zamítl, avšak spotřebitel se zamítnutím reklamace nesouhlasí, je nutné závěry reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace (materiál užitý ve výrobku nemá životnost 25 let), má spotřebitel právo požadovat nápravu. Kromě toho má také spotřebitel právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací (tedy včetně proplacení znaleckého posudku). Seznam soudních znalců je možné vyhledat mimo jiné na webové adrese www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.