Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Podepsal jsem české srovnávací smlouvu na dodávku energii od vysoutěženého dodavatele.Byl jsem ujištěn že se nemusím o nic starat a převod proběhne automaticky.O nic jsem se dedy nestaral a minulý týden mě najednou přišla faktura na 10000kč pro nedodržení smlouvy.Ničeho jsem se nedopustil a najednou po mě chtějí pokutu.Slečna co se mnou sjednávala smlouvu již tam nepracuje a tudiž jak se říká dává od toho ruce pryč.
Jsem invalidní důchodce a nemohu takovou částku zaplatit.
Poradíte,pomůžete.
smlouva č .CS003298 15/112018
Zrušit smlouvu bez pokuty --- nesolidní jednání.
|
Tweet |
Vycházíme z předpokladu, že vymáhaná částka má charakter smluvní pokuty. Ohledně smluvní pokuty za nedodržení povinností je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné - tzn. listiny, na níž spotřebitel připojuje svůj podpis. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné. Jinými slovy, smluvní pokutu by v takovém případě spotřebitel nebyl povinen platit.
Z preventivních důvodů dodáváme, že dle § 11a odst. 3 energetického zákona platí, že uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.
Rovněž upozorňujeme, že tzv. inkasní agentury, které společnosti někdy využívají k vymáhání svých údajných pohledávek, nemají žádná další oprávnění oproti běžnému věřiteli, nejedná se o exekutora. Případnou exekuci musí vždy nařídit soud. Neevidujeme zatím žádný případ, kdy by se společnost obrátila s vymáháním smluvní pokuty, která je obsažena pouze v obchodních podmínkách, na soud.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.