Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
31.7.2018 podesal,tehdy 77 letý kamarád, přihlášku k energetické soutěži, aniž mu bylo cokoli vysvětleno. Až 13.7.2020 dostal dopis od vysoutěžené firmy Gas International s.r.o.že převod k jejich společnosti provozovatel dist.soutavy zamítl ,z důvodu špatných údajů.Obrátil se na mě a tehdy zjistil co vlastně u něj doma podepsal. Požádal mě o vypovězení smlouvy s fir.Platform. 2 x jsme jim napsali že odstupuje odstupuje od plné moci o zastupování. Byli upozorněni, že nebyla při podpisu klientovy dána smlouva o zastupování ani Přihláška k energetické soutěži.Tím byl uveden v omyl.Ve finále jsem formulář sehnal u jiné společnosti. Aniž by klienta kontaktovali zasláli dopis s vyhrůžkou pokuty 10000,-Kč důvodu "Znemožnění vítěznému dodavateli dodávat plyn,zaplatit do 14 dnů.To ale neni pravda.Nejenom, že uvedli ,dnes 79 letého pána v omyl, ale špatné údaje dodavateli poskytli sami.
Vysoutěžená dodávka plynu
Zrušení pokuty a odstoupení od smlouvy o zastupování. Omluva za nekorektní jednání by také nebyla k zahození.
|
Tweet |
Dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné. Ukládání smluvních pokut za porušení smlouvy je tedy možné, ale pouze pokud to bylo dohodnuto přímo ve smlouvě. Předpokládáme, že v řešené věci byla smluvní pokuta ujednána pouze v obchodních podmínkách.
Podnikatel má povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele zakázaná. Spotřebitel by mohl namítat neplatnost přihlášky, neboť byl druhou stranou uveden v omyl o rozhodující okolnosti.
Jestliže strana podepisující přihlášku vůbec nevěděla, jakou listinu podepisuje, resp. se domnívala, že podepisuje listinu jinou, mohlo by se jednat až o zdánlivé právní jednání pro nedostatek vůle dle § 551 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Lze uvažovat v závislosti na skutkových okolnostech při podpisu smlouvy také nad tím, zda nedošlo (alternativně) "pouze" k uvedení spotřebitele v omyl o rozhodující okolnosti. V takovém případě by bylo nutné namítnout neplatnost smlouvy s odkazem na § 583 občanského zákoníku.
Uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.
Byl-li porušen zákaz podomního prodeje, je vhodné o tom informovat obecní úřad. Obchodník, který tento zákaz poruší, může být tímto úřadem za své jednání pokutován.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.