Počet nahlášených stížností: | 120 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, opět vás žádám o ukončení zasílání korespondence moji mamince, která je již od dubna mrtvá. Už je to trapné. Dekuji
Ne posílat postu
|
Tweet |
Pokud budeme vycházet z textu Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, obecné nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen "GDPR"), o ochraně osobních údajů hovoříme pouze ve vztahu k žijícím fyzickým osobám, jelikož GDPR vylučuje svoji působnost na údaje o zesnulých osobách (viz odůvodnění k GDPR v bodě 27). V minulosti vydal Úřad stanovisko č. 4/2012 – Zpracování osobních údajů zemřelých osob. Toto stanovisko je však z důvodu změny právní úpravy již překonané, a to zejména z důvodu, že souhlas se zpracováním osobních údajů již není hlavním právním titulem pro zpracování osobních údajů.
V praxi se při zpracování osobních údajů bude vycházet především z právního titulu zpracování osobních údajů a z účelu zpracování osobních údajů a dle toho posuzovat, zda je správce oprávněn osobní údaje zesnulých osob shromažďovat. Není to tedy tak, že by správci osobních údajů mohli s osobními údaji zesnulých osob nakládat libovolně. Dle čl. 17 GDPR má zpracovatel osobních údajů povinnost vymazat osobní údaje, pokud odpadl zákonný důvod k jejich zpracování. Stále totiž platí, že ke zpracování osobních údajů musí mít zpracovatel osobních údajů/prodávající zákonný důvod, a to bez ohledu na to, zda se jedná o osobu žijící či zesnulou. Nemá-li prodávající tento důvod, lze v pozici pozůstalého využít prostředky na ochranu osobnostních práv zemřelé osoby.
Ochrany osobnostních práv zemřelé osoby je nutno se domáhat prostředky soukromého práva, zejm. skrze ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, kupř. lze využít ustanovení § 82 odst. 2 občanského zákoníku.
Jako první krok pochopitelně doporučujeme společnost kontaktovat a o nastalé změně skutečností ji vyrozumět. Lze tak učinit i formou dopisu na adresu: Na okruhu 488/27; Praha-Libuš, Písnice; 142 00.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.