Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
S Českou srovnávací jsem uzavřela dohodu, že mi najdou levnějšího dodavatele, a po 1,5 roce, kdy mi doběhne stávající smlouva přejdu k jejich vybranému dodavateli. Cena byla nižší, proto jsem souhlasila. Ale po 1,5 roce jsem si u nové společnosti ověřovala budoucí novou cenu a ona byla vyšší než od mého současného dodavatele. Proto jsem obě společnostem vypověděla smlouvu pro nedodržení podmínek.
Teď mi přišla pokuta od České srovnávací za odstoupení od smlouvy.
vybraná společnost General Energy, stávající dodavatel Bohemia Energy
Nevím, zda mají na právo na pokutu, když nedodrželi slíbenou cenu.
|
Tweet |
Ohledně smluvní pokuty za nedodržení povinností je dále naprosto klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11, platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Dále je relevantní, že pokud spotřebitelka odstoupí od smlouvy, protože společnost v rozporu se svým slibem zprostředkuje dodavatele nikoliv levnějšího, ale dražšího, nelze výkon práva na ukončení závazku sankcionovat smluvní pokutou. To plyne z ustálené rozhodovací praxe Nejvyššího soudu, kupř. z rozhodnutí sp. zn. 32 Cdo 4469/2010.
Z preventivních důvodů dodáváme, že dle § 11a odst. 3 energetického zákona platí, že uzavře-li spotřebitel smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, může ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.