Počet nahlášených stížností: | 528 |
Z toho za letošní rok: | 7 |
Stále v řešení: | 61 |
Dobrý den, obracím se na Vás ohledně zásilek zasílaných ze zahraničí,
například Číny. Níže popsaná situace se mi již několikrát opakovala. Při
objednání zboží v zahraničním eshopu jsem uvedl doručovací adresu
do svého bydliště. V průběhu přepravy na území ČR mi bylo emailem
oznámeno, že zásilka nebude doručena na zásilce uvedenou adresu,
kterou odesílatel akceptoval, ale bude doručena na adresu zvolenou
přepravcem, v tomto případě na jím vybrané odběrné místo. Bohužel v
mém případě je to místo mimo mé bydliště v jiné obci, která je zcela
mimo mé pravidelné cesty a mimo mé možnosti si zásilku vyzvednout.
Když jsem požádal zásilkovnu ještě před doručením na toto místo o
přesměrování na jiné výdejní místo, bylo mi sděleno, že je to možné za
poplatek 115 Kč. Jelikož já jsem si zásilku objednal i s doručením na
mou adresu a nyní doručovací společnost zásilkovna, se kterou nemám
žádný právní vztah, vyžaduje další platbu za doručení na adresu
uvedenou na zásilce, považuji její jednání za zneužití mé zásilky k
vydírání k zaplacení dalšího poplatku. Přitom poplatek za dopravu byl
uhrazen při koupi zboží prodejci. Je možné s těmito praktikami něco
udělat? Velice děkuji za pomoc.
Najít způsob, aby byla zásilka dodána na adresu, která je na ni uvedena.
|
Tweet |
Místo plnění je jednou ze základních obsahových náležitostí závazkového vztahu.
Pokud smlouvu o přepravě uzavíral spotřebitel a služba nebyla poskytnuta nebo nebyla poskytnuta ve sjednané kvalitě, je vhodné uplatnit reklamaci. Při uplatnění reklamace může spotřebitel žádat řádné poskytnutí služby (tzn. dodání do původně sjednaného místa), přiměřenou slevu, případně může od smlouvy odstoupit, pokud vadné plnění ze strany podnikatele bylo podstatným porušením smlouvy (pokud se dá předpokládat, že by spotřebitel smlouvu neuzavřel, věděl-li by o porušení smlouvy).
Co se týká náhrady škody, dle § 2913 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že poruší-li strana povinnost ze smlouvy, nahradí škodu z toho vzniklou druhé straně. Škoda se nahrazuje uvedením do předešlého stavu. Není-li to dobře možné, anebo žádá-li to poškozený, hradí se škoda v penězích. Máme za to, že spotřebitel může po společnosti žádat i náklady spojené s dopravou na jiné místo (které musel vynaložit, pokud si pro balíček byl nucen dojet na jinou, než původně smluvenou adresu). Pro výpočet náhrady za používání motorových vozidel se, pro absenci právní úpravy v oblasti spotřebitelského práva, používá analogicky předpisů pracovního práva. V těch se stanoví, že sazba základní náhrady za 1 km jízdy činí nejméně u osobních silničních motorových vozidel 4,20 Kč (viz § 1 písm. b) vyhlášky č. 358/2019 Sb.). Upozorňujeme však, že dle § 1925 občanského zákoníku platí, že čeho lze dosáhnout uplatněním práva z vadného plnění (tj. v reklamačním řízení), toho se nelze domáhat z jiného právního důvodu (tj. např. z titulu náhrady škody).
Pokud však smlouvu o přepravě uzavíral se společností prodávající, je za včasné doručení zboží odpovědný právě on, protože povinnost dodat zboží je dle českého práva splněna dojitím zboží do místa dodání, tj. standardně do bydliště spotřebitele. Prodávající je v takovém případě také oprávněn uplatnit reklamaci u svého smluvního partnera, pokud služba nebyla poskytnuta v souladu se smlouvou. Na druhé straně spotřebitel může po prodávajícím požadovat dodání na původně sjednané místo. Pokud k tomuto dodání nedojde, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy, neboť mu zboží nebylo doručeno řádně a včas na původně smluvené místo. V takovém případě má spotřebitel nárok požadovat po prodejci vrácení všech uhrazených plateb. Jelikož mu nebylo zboží vůbec doručeno, nemusí ho (resp. ani nemůže) ho prodejci na své náklady vracet.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.