Počet nahlášených stížností: | 59 |
Z toho za letošní rok: | 5 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den, chtěl bych Vás požádat o prošetření jednání internetového
obchodu https://www.servatech.cz/, u tohoto obchodu jsem reklamoval
mobilní telefon přesně podle jejich postupu uvedeného na
internetových stránkách. Reklamaci mi zamítli pro mě s nesrozumitelným
vysvětlením a fakturou na 95 Kč poštovného, Doklad č. SRV209766. Když jsem se domáhal opakované reklamace a sděloval jim, že podle mě jednají v rozporu se zákonem. Bylo mi sděleno, že si za svém vyjádření stojí, ať se obrátím na příslušné orgány. Z výše uvedeného se tedy zkouším obrátit na Vaši společnost, zda by mi nepomohla v zadání opakované reklamace. Dle mého názoru byla chybně účtována
částka 95 Kč za poštovné při neoprávněné reklamaci. Vycházím z rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ze dne 22.3.2006, č. j. 3 As 60/2005-73,
není prodávající provozující internetový obchod oprávněn požadovat po
spotřebiteli náklady spojené se zasláním reklamovaného zboží zpět, a
to ani v případě, že jde o neuznanou reklamaci. Dle soudu by povinnost
hradit prokazatelné náklady spojené s posouzením reklamované vady
byla způsobilá omezit spotřebitele na jeho právu uplatnit právo z
odpovědnosti za vadu. Toto omezení spočívá minimálně v tom, že
(nesprávná) představa spotřebitele o tom, že by eventuálně měl nést
náklady zjišťování vady, jej může odrazovat od toho, aby vady v rámci
záruční odpovědnosti prodávajícího vytýkal. Stanovení takové
povinnosti by se dalo považovat za zakázané ujednání, které omezuje
spotřebitelova práva z vadného plnění, dle § 1814 písm. a) zákona č.
89/2012 Sb., občanský zákoník. Nárok na proplacení poštovného za
doručení reklamovaného zboží prodejci spotřebiteli po neuznané
reklamaci skutečně nevzniká, neboť zákon stanoví právo na náhradu
nákladů spojených s reklamací pouze v případě reklamace oprávněné. Již jsem zkusil podat podmět na ČOI, ale nejsem si jist, zda se věcí budou zaobírat. Byl bych Vám vděčen za jakoukoli radu, jelikož se mi chování, jednání a komunikace obchodu vůbec nezamlouvá a chtěl bych ostatní zákazníky ochránit před tímto podle mě neoprávněným poplatkem. Předem děkuji za Vaše posouzení. S pozdravem Jiří Vítek
poplatek za poštovné při zamítnuté reklamaci
Tak pokud neuznají reklamaci jako zákazník bych si zasloužil řádné odůvodnění z odborného servisu. Obchod by měl bud uznat reklamaci a nebo alespoň zákazníkovi říct jasnou jednu příčinu závady, kterou vznikla reklamovaná závada. Podle mého by mi tento internetový obchod měl minimálně vrátit neoprávněný poplatek ve výši 95 Kč za poštovné.
|
Tweet |
Na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu sp. zn. 3AS 60/2005-73 není prodávající provozující internetový obchod oprávněn požadovat po spotřebiteli náklady spojené se zasláním reklamovaného zboží zpět, i v případě, že jde o neuznanou reklamaci.
Dle soudu by povinnost hradit prokazatelné náklady spojené s posouzením reklamované vady byla způsobilá omezit spotřebitele na jeho právu uplatnit právo z odpovědnosti za vadu, přičemž toto omezení spočívá minimálně v tom, že (nesprávná) představa spotřebitele o tom, že by eventuálně měl nést náklady zjišťování vady, jej může odrazovat od toho, aby vady v rámci záruční odpovědnosti prodávajícího uplatnil.
Stanovení takovéto povinnosti by se dalo považovat za zakázané ujednání, které by omezovalo spotřebitelova práva z vadného plnění dle § 1814 písm. a) občanského zákoníku. Více informací je uvedeno na https://www.dtest.cz/clanek-3938/poplatek-za-neopravnenou-reklamaci-brante-se.
Spotřebitel má tedy právo na vrácení reklamované věci, aniž by měl povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží. Pokud by spotřebitel částku za tento manipulační poplatek uhradil, mohlo by to být rovněž chápáno jako bezdůvodné obohacení na straně podnikatele, dle § 2991 a násl. občanského zákoníku, jelikož zde k platbě takového charakteru není žádný zákonný titul.
Je povinností prodávajícího spotřebitele správně informovat o právech z vadného plnění. Zpoplatňování zamítnuté reklamace mezi ně rozhodně nepatří. Pokud se s takovým jednáním obchodníka spotřebitel setká, může kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele. Adresy jednotlivých inspektorátů lze najít na www.coi.cz.
Nebude-li možné spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci, popřípadě řešit spor soudní cestou. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese: www.adr.coi.cz. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.