Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den. V červenci 2018 jsem zakoupil u Alzy sluchátka Bose za cca 4000kč. Po necelém roce začaly vykazovat vady, takže jsem je zavezl do autorizovaného servisu. Tam mi - vzhledem k rozsahu vad (porouchané ovládání hlasitosti s mikrofonem, ztrácející se hlasitost levého sluchátka) - po několika dnech sluchátka vyměnili za jiný kus.
Uběhlo 13 měsíců od výměny a na sluchátkách tentokráte přestal fungovat mikrofon a sluchátka se samovolně občas ztlumí na minimum a vydávají zvuk jako když se neustále tlačí na tlačítko "-" tzn. signalizaci minimální hlasitosti a nedají se ani vypnout. Vada bude tedy pravděpodobně opět v ovládacím panelu sluchátek.
Protože celková záruční doba byla k dnešnimu dni překročena o 2 měsíce, ani servis ani prodejce nehodlá nijak řešit záruční opravu.
Rád bych se zeptal, zda je to 14 měsiců od výměny zboží za nový kus (26 měsíců od koupi) v pořádku. Děkuji.
https://www.alza.cz/bose-soundsport-wireless-black-d4300408.htm
Záruční servis.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. To vyplývá z ustanovení § 2165 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Ohledně otázky, zda s uplatněnou reklamací, která byla řešena výměnou věci, se zákonná 24 měsíční lhůta přerušuje (tzn. po převzetí nové věci začíná běžet od počátku), anebo staví (tzn. po převzetí nové věci pokračuje v tom časovém okamžiku, kde původní skončila), uvádíme následující.
Obecně existují v teorii dva protichůdné názory. První, který zastáváme i my, zjednodušeně řečeno tvrdí, že pokud zákon neříká „od prvního převzetí“ věci, je nutné vztáhnout toto pravidlo na každé převzetí nové věci. Dvouletá záruční lhůta se tedy v tomto pojetí přerušuje. Pro řešenou věc by tak platilo, že od července/srpna 2019 (ve stížnosti není uvedeno přesné datum, kdy došlo k převzetí nové/náhradní věci) počala běžet nová dvouletá záruční doba. Tento závěr opíráme i o ustálenou judikaturu Ústavního soudu ČR, který opakovaně judikoval, že v případě, kdy je možné právní normu vyložit několika způsoby, je na místě zvolit způsob pro spotřebitele nejvýhodnější. Podle tohoto pohledu by mělo být bez problémů možné reklamovat věc i v říjnu roku 2020.
Protože doposud neexistuje závazná judikatura vyšších soudů dopadající přímo na tuto problematiku (výše citovaná judikatura Ústavního soudu ČR se vyjadřuje pouze k interpretačním pravidlům, nikoliv k zákonné záruční lhůtě), je vhodné upozornit, že tento názor není jediný možný. Je totiž pravdou, že část odborné veřejnosti má za to, že uplatněním nároků z vadného plnění v rámci reklamačního řízení se zákonná záruční doba staví, nikoli přerušuje. Tento závěr dovozují někteří autoři z § 1922 odst. 2 občanského zákoníku. To znamená, že zákonná záruční doba se zastaví v momentě, kdy byla spotřebitelem v rámci reklamačního řízení uplatněna práva z vadného plnění, přičemž reklamace byla přijata. To má za následek zejm. to, že po vrácení výrobku z reklamačního řízení běží zákonná záruční doba nikoliv znovu od počátku, ale od momentu, kdy skončila - tedy od momentu uplatnění práva z vadného plnění. Jinými slovy, byl-li výrobek zakoupen v červenci 2018, bude záruční doba končit po uplynutí 24 měsíců od prvního převzetí zboží. Tato doba bude však "prodloužena" o dobu, po kterou bylo zboží v reklamačním řízení. Podle tohoto druhého názoru by nemělo být možné reklamovat věc v říjnu roku 2020.
Kloníme se k první z výše dvou uvedených variant, nicméně upozorňujeme, že jde o otázku spornou a doposud nevyjasněnou.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, pokud během standardní záruky proběhla reklamace, prodlužuje se záruka pouze o počet dnů v reklamaci a to i v případě, že produkt byl vyměněn. Viz veřejné obchodní podmínky: https://www.alza.cz/article/13.htm. Děkuji za pochopení a přeji hezký den. Andrea, péče o zákazníky
Stížnost přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl reagovat a stížnost uzavřít.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Alza i přes výměnu celého kusu v rámci první reklamace uznala pouze základní záruční dobu + dny, kdy byl původní kus v reklamaci.
Dobrý den, děkuji za reakci. V tomto případě zákazník potvrdil to, co jsme uvedli. Zboží je již po záruce a není tedy možné jej znovu reklamovat v rámci záruky. Děkuji za pochopení, Martin, péče o zákazníky
Jak jsme uvedli již v našem úvodním vyjádření, jde o spornou otázku. Je přitom pochopitelné, že obě strany preferují výklad, který jim nejlépe vyhovuje. Z naší strany lze uzavřít s tím, že výklad společnosti nezastáváme, avšak pokud společnost vykládá zákon tímto způsobem, domníváme se, že jde sice o nesprávnou, ale legitimní a částí doktríny zastávanou možnost.
Z komunikace stran vyplývá, že dosažení smírného řešení není možné. Z tohoto důvodu stížnost uzavíráme. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.