Počet nahlášených stížností: | 57 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Záloha ve výši 23 135,- Kc zaplacena dne 17.1.2020. Doplatek zaplacen v termínu dle Smlouvy 22.6.2020 ve výši 23 135,- Kc.
Obe platby byly uhrazeny na úcet CA, kde jsem celý
zájezd objednal. Dne 14.7.2020 CK Pantour prostrednictvím CA oznámila, že se zájezd ruší. Ješte tento den byl CA poukázán doplatek ve výši 23 135,- Kc zpet na úcet. Dne 19.8.2020 jsem obdržel preposlaný e-mail CK Pantour prostrednictvím CA následujícího znení: Dobrý den, cástka bude vrácena
za pana Tyrácka a za díte. Celkem bude tedy vráceno 13 690 Kc a paní
Tyráckové jelikož nespadá do výjimky bude vystaven lex voucher na
cástku 9 445 Kc. Dne 27.8.2020 jsem urgoval navrácení zálohy v plné
výši, nebot jako zákazník (objednavatel) spadám do jedné ze zvlášte
chránených skupin a uplatnuji vrácení cástky jako celek, na základe § 3,
odst. 3 zákona 185/2020 Sb. Do dnešního dne financní cástka nebyla
navrácena a neobdržel jsem žádnou reakci včetně voucheru. 8.9.202 jsem podal návrh na mimosoudní řešení za pomoci COI. 10.11.2020 mi COI dala na vědomí, že CK nárok neuznala.
Smlouva o zájezdu č. 214677 u prodejce Globus Travel International s.r.o., IČO: 08218544, objednavatel Tyráček Jan, spolucestující Tyráčková Marcela, Čermák Matyáš, destinace TR
Navrácení zálohy v plné výši 23 135,- Kč za neuskutečněný zájezd zrušený ze strany CK Pantour z důvodu pandemie viru SARS-CoV-2, kdy jako objednavatel zájezdu přísluším do skupiny chráněných osob dle zákona č. 185/2020 Sb.
|
Tweet |
Předně spotřebitele upozorňujeme, že řešená otázka není zcela výkladově jasná, a vzhledem k tomu, že zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen lex voucher), je v platnosti několik měsíců, není bezprostředně k ní zaujato jednoznačné stanovisko ani v odborných kruzích, ani v judikatuře.
Z obsahu stížnosti vyplývá, že došlo k odstoupení od smlouvy v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, (tj. odstoupení ze strany pořadatele z důvodu mimořádné okolnosti v místě pobytu či cesty). V takovém případě pořadatel vrací spotřebiteli celou kupní cenu zájezdu [nepokrácenou o odstupné (storno poplatky)].
Zároveň se odstoupením z důvodu mimořádné okolnosti dostává řešený případ do působnosti lex voucher. Tento zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit spotřebiteli poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. Jde-li o osobu uvedenou v § 3 odst. 3 lex voucher (dále jen chráněná osoba), má tato osoba nárok na to poukaz odmítnout a požadovat vrácení peněžních prostředků.
V řešené věci je objednatelem zároveň chráněná osoba, přičemž ostatní účastníci zájezdu jsou patrně vedeni pouze jako spolucestující. Chráněná osoba hradila celou kupní cenu za zájezd. Dle nálezu Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16, platí, že jsou-li ohledně výkladu zákonného ustanovení pochybnosti, je třeba jej vyložit ve prospěch spotřebitele. Z tohoto důvodu se domníváme, že správné výkladové stanovisko je to, které zastává ve stížnosti spotřebitel. Tedy, že je-li objednatelem a jediným kupujícím osoba chráněná dle § 3 odst. 3 lex voucher, pak má nárok na vrácení plné kupní ceny ve formě peněžních prostředků.
V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky (přičemž zákon počítá se 14denní lhůtou, která začíná běžet odmítnutím voucheru), je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitel má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.