Společnost


Pantour s.r.o.

Počet nahlášených stížností:57
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#46923Vystavení voucheru s platností do 31.10.2020 namísto Lex voucheru

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 4 dny 8 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
11.12.2020, před 4 lety

Jana Oplíštilová

Znění stížnosti

Dobrý den, od CK Pantour jsem 7.1.2020 objednala pobytový zájezd pro 2 osoby v termínu 27.06.2020 - 04.07.2020 na 8 dní/7 nocí,
v celkové ceně včetně pojištění 24.960,- CZK (2 x 11.990,- + 2 x 490,-). Dne 10.1.2020 jsem zaplatila zálohu určenou CK ve výši 12.725,- CZK.
Dne 28.4.2020 mi CK Pantour vystavila "voucher" na objednaný zájezd č. objednávky 212926 v hodnotě 11.990,- CZK s platností kuponu/voucheru do 31.10.2020. Nabídla mi pouze tento voucher s platností do 31.10.2020 a Lex voucher mi vůbec nabídnut nebyl, čímž jsem byla uvedena v omyl a CK mi zamlčela podstatnou skutečnost, tedy že se o Lex voucher nejedná.
Zájezd se měl konat v termínu (27.06.2020-04.07.2020), kdy bylo naprosto nepředvídatelné, zda-li bude vůbec možné do dané destinace vycestovat v souvislosti s pandemií Covid.
Vydaný voucher není "Lex Voucherem" a proto jsem 23.9. požádala Pantour o vystavení správného Lex voucheru a to podle zákonných podmínek. Dle zákona č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen "Lex Voucher"), vešel zákon v platnost (a rovněž účinnost) dne 24. 4. 2020, tedy čtyři dny před vydáním špatného voucheru. CK Pantour tedy měla povinnost vydat mi správný Lex voucher podle zákona Lex Voucher. Vydání špatného voucheru nebyl tedy omyl Pantouru, ale úmysl. Vydaný voucher není tedy v souladu se zákonem. CK Pantour mi odmítla Lex voucher vydat, případně prodloužit platnost (do 31.8.2021).
Dále uvádím že by při objednání zájezdu do 31.10.2020 na sezonu léto 2021 do stejného hotelu, taktéž pro dvě osoby, došlo k významné změně podmínek a a to nyvýšení ceny za jednu osobu o 4.000,-, tedy za 2 osoby o 8.000,- czk více. V neposlední řadě v době do platnosti vydaného voucheru t.j. do 31.20.2020 neměla CK Pantour zákonné pojištění proti úpadku a nemohla tedy zájezdy prodávat.V takovém případě bych si u nepojištěné CK zájezd nikdy neobjednala. Předem děkuji za vyřízení. S pozdravem Jana Oplíštilová


Produkt

CK Pantour č. objednávky 212926


Požadované řešení

vystavení voucheru s platností do 31.8.2021, případně vrácení již zaplacené zálohy.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.1.2021 11:03, před 4 lety

Zrušil-li zájezd pořadatel, došlo k tomu s velkou pravděpodobností v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen občanský zákoník). Jde o odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele (cestovní kancelář) z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti v místě pobytu nebo cesty, za kterou lze považovat kupř. šíření nemoci COVID-19. V tomto režimu má spotřebitel nárok na vrácení kupní ceny nepokrácené o odstupné. Forma vratky by v souladu se zákonem 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále lex voucher), byla buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru s platností do 31. srpna 2021. Vnucení voucheru s platností kratší je v rozporu se zákonem a není možné.

Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele. Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost nabízet buď peněžní prostředky, anebo voucher s platností do 31. srpna 2021, nemůže pořadatel přijít s "kreativní" třetí variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tak na jeho právech. Voucher s platností do 31. října 2020 sice je možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel voucher s platností do 31. října 2020 dobrovolně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.

Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval voucher s platností do 31. října 2020) v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.

Jednání, kterého se společnost Pantour s.r.o. (i ve spolupráci se společností Invia.cz, a.s.) opakovaně a ve velké míře dopouští, je možné kvalifikovat jako nekalou obchodní praktiku dle ustanovení § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Spotřebiteli doporučujeme podat podnět s podezřením na porušování zákona o ochraně spotřebitele příslušnému inspektorátu České obchodní inspekce.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

S ohledem na další skutkové okolnosti, které nejsou uvedeny v obsahu stížnosti, lze zvážit podání trestního oznámení. K případné trestní odpovědnosti pro trestný čin podvodu, popř. pro trestný čin poškozování spotřebitele se vyžaduje způsobení škody nikoli nepatrné (alespoň 5000,- Kč), je-li více poškozených způsobená škoda podnikatelem se sčítá. Trestní oznámení může spotřebitel podat na všech služebnách Policie ČR nebo na státním zastupitelství, a to písemně nebo ústně do protokolu. V rámci trestního oznámení je vhodné požádat úřady o informaci, jak bylo s oznámením naloženo. V této fázi je také vhodné vznést požadavek na náhradu škody vůči pachateli.

Kromě výše uvedené spíše "veřejnoprávní cesty" může spotřebitel s ohledem na výši částky zvážit podání civilní žaloby. K jejímu zpracování je vhodné kontaktovat advokáta. Jejich databáze dostupná např. z: https://www.dtest.cz/advokati.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.2.2021 21:01, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.