Počet nahlášených stížností: | 7 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dva hypotéční úvěry uzavřené po r. 2016 u Equa bank jsme se rozhodli refinancovat u jiné banky, protože Equa bank nebyla ochotna reagovat na naše aktuální potřeby týkající se zastavených nemovitostí.
V této souvislosti jsme Equa bank dne 1.12.2020 zaslali Oznámení o úmyslu provést mimořádnou splátku úvěru.
Dne 9.12.2020 nám Equa bank zaslala Oznámení o výši mimořádné splátky k oběma úvěrům, kterou bez dalšího vysvětlení vyčíslila na 19.724 Kč za jeden úvěr a 19.634,66 Kč za druhý úvěr. Zároveň banka bez další bližší specifikace požaduje „úrok“ ve výši 4237,81 Kč, resp. 9.206,72 Kč.
Podle našeho názoru jsou tyto poplatky v rozporu se zákonem 257/2016. Jedná se o předčasné splacení hypotéčního úvěru v období, pro které je stanovena pevná zápůjční úroková sazba.
Proti tomuto požadavku Equa banky jsme na její adresu zaslali nesouhlas, na kterou banka reagovala tak, že zaslala stručně rozpoložkovaný soupis nákladů, které bance vznikly (bez dalšího rozklíčování):
Citace z mailu:
"na oddělení Customer Experience Equa bank a. s. (dále jen „Banka“) jsme obdrželi Vaši stížnost týkající se snížení náhrady účelně vynaložených nákladů.
Po konzultaci s kompetentním oddělením Banky si Vám dovoluji potvrdit, že vyčíslená částka 19724 Kč a 19634,66 Kč odpovídá náhradě účelně vynaložených nákladů, které Bance vznikly v souvislosti s předčasným splacením Vašich hypoték, a byla stanovena v souladu se zákonem č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru.
Dovolte mi Vás upozornit, že se vznikem Vašeho úvěru Bance vznikly následující náklady:
• Náklady na zajištění ceny zdrojů předčasně splacené částí úvěru
• Náklady spojené se zabezpečením dostatečných zdrojů z předčasně splacené části Úvěru
• Náklady na zajištění úrokového rizika
• Náklady spojené s reinvesticí uvolněných zdrojů při předčasném splacení Úvěru
• Alikvotní část nákladů na provizi zprostředkovateli
V rámci vyčíslené náhrady nákladů Vám byly účtovány pouze náklady, které Bance vznikly v souvislosti s provedením mimořádné splátky, a jsou v ní započítány pouze náklady spojené s reinvesticí uvolněných zdrojů při předčasném splacení úvěru."
Konec citace.
Momentálně se nacházíme v časové tísni, které si je Equa vědoma, neboť splacení musí proběhnout k 20.12.2020. Rádi bychom věděli, zda má banka nárok požadovat náklady podle výše uvedeného soupisu a blíže nespecifikovaný úrok. Ani po výzvě jsme nedostali konkrétní specifikaci, za co banka uvedené částky požaduje.
Zároveň bychom potřebovali vědět, zda jestliže nyní do 20.12. splátku úvěru včetně těchto rozporovaných poplatků uhradíme, budeme mít i poté následně možnost výši těchto poplatků rozporovat, např. před finančním arbitrem, v krajním případě soudní cestou.
Děkuji za informaci!
Hypotéční úvěr, poplatky za provedení mimořádné splátky
Žádáme, aby banka vyčíslila konkrétní částky a aplikovala pouze takové náklady, které jsou v souladu se zákonem 257/2016, soudní praxí a dobrými mravy. Víme, že jiné banky v ČR účtují tento poplatek v řádech stokorun, čímž naplňují výše uvedený zákon.
|
Tweet |
Postup banky by mohl být nesouladný s výkladovými stanovisky ČNB k problematice účelně vynaložených nákladů v souvislosti s předčasným splacením úvěru (které je součástí refinancování). Informace ze strany ČNB lze nalézt zde: https://www.cnb.cz/cs/casto-kladene-dotazy/Vyklad-ucelne-vynalozenych-nakladu-vzniklych-v-souvislosti-s-predcasnym-ukoncenim-hypotecniho-uveru-otazky-a-odpovedi/.
Společnost Equa bank a.s. se rozhodla nevyužít možnosti smírného řešení sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. Vzhledem k tomu, že je námi poskytovaná služba založena na principu dobrovolnosti, bude stížnost uzavřena.
Na žádost společnosti zveřejňujeme její obecné vyjádření k podaným stížnostem:
"V souladu se zákonem o bankách a úpravou bankovního tajemství se Equa bank nemůže vyjadřovat veřejně ke konkrétním klientským stížnostem, dokonce nemůžeme ani potvrdit, zda se jedná o našeho klienta či nikoliv. Proto, pokud má jakýkoliv náš klient stížnost, doporučujeme mu se obrátit na naše oddělení stížností, například emailem na: complaints@equabank.cz. Všemi stížnostmi se zabýváme a vždy se snažíme najít vhodná řešení pro obě zúčastněné strany. Klienti bank mají navíc k dispozici již několik jiných cest, jak externě mimo banku a v rámci finanční industrie řešit své stížnosti (ČNB – Samostatný odbor ochrany spotřebitele, Finanční arbitr, Česká bankovní asociace). Obáváme se, že naše veřejná reakce na stížnosti by nemohla postižené uspokojit, proto vaši nabídku nevyužijeme."
Pokud spotřebitel s postupem banky nesouhlasí a se svou stížností u banky neuspěl, má možnost obrátit se na finančního arbitra, který může o sporu rozhodnout. Více informací o finančním arbitrovi je možné vyhledat na webové adrese www.finarbitr.cz/cs/financni-arbitr/zakladni-informace.html.