Společnost


OREX TRAVEL s.r.o.

Počet nahlášených stížností:6
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#47106Voucher

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 3 dny 20 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
17.12.2020, před 4 lety

Jitka Kokešivá

Znění stížnosti

Objednala jsem dovolenou v lednu 2020 do Bulharska s odletem 22.8-29.8.2020,zaplatila jsem zálohu 12,800,- Kč na konci července cestovka zájezd zrušila a po telefonické dohodě mi nabídli voucher s tím jsem souhlasila , protože jsem si myslela , když splňjluji podmínky pro Lex voucher tak mi musí být vystaven a v dobré víře potvrdila voucher,který přišel e-mailem.Včera jsem s údivem zjistila že pokud si nevyberu z nabídky cestovky a neodcestuji do 31.8 2021 voucher propadne bez nároku na vrácení peněz,bez ohledu na koronavirovou situaci.


Produkt

Orex Bulharsko


Požadované řešení

Vystavení Lex voucheru,který mi garantuje že pokud si nevyberu z nabídky cestovky bušení po 31.8 2020 vrácena zàloha.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
20.1.2021 17:49, před 4 lety

Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále lex voucher), měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru s platností do 31. srpna 2021 (k tomu viz § 4 odst. 2 ve spojení s § 3 odst. 2 lex voucher). Pokud tento voucher nebude využit, náleží spotřebiteli dle § 6 odst. 5 vrácení peněžních prostředků po 14 dnech od data skončení ochranné doby - tedy zpravidla kš 14. září 2021.

Vnucení voucheru, v jehož podmínkách je vyloučena povinnost vrátit v případě jeho nevyčerpání spotřebiteli peněžní prostředky, je v rozporu se zákonem a není možné.

Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele. Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost nabízet určitý, "zákonný" typ voucheru, nemůže pořadatel přijít s "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tak na jeho právech.

Voucher vylučující povinnost pořadatele po konci ochranné doby vrátit spotřebiteli peněžní prostředky je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel voucher s platností do 31. října 2020 dobrovolně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.

Vzhledem k tomu, že jde o ujednání, které značně zkracuje práva spotřebitele, musí být informační povinnost splněna skutečně pečlivě a spotřebitel musí dle našeho názoru udělit s poskytnutím zvláštního typu voucheru výslovný souhlas. V opačném případě by ujednání jen těžko obstálo v testu přiměřenosti dle § 1813 občanského zákoníku.

Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval voucher s platností do 31. října 2020) v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.2.2021 13:44, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Spotřebitelka má také možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.