Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Dobrý den,
na mé SIM kartě jsem naposledy dobíjela 18.3.2014 částkou 200 Kč. Další dobíjení jsem provedla 26.9.2014 opět částkou 200 Kč. Bohužel po ověření jsem zjistila, že hodnota kreditu je pouze 200 Kč. Můj předchozí kredit před dobitím činil 679 Kč. Zadala jsem téhož dne reklamaci s odpovědí:
Platnost kreditu je omezena dle podmínek a ceníku pro předplacené služby O2. Platnost kreditu je určena výší dobitého kreditu. Vaši reklamaci jsme neshledali oprávněnou.
Sim kartu používám od počátku služeb mobilních telefonů. Využívám toto číslo pouze jako záložní a vždy po 6 měsících byla omezena funkčnost SIM karty a kredit zůstával až do platnosti SIM karty tj. 1 rok a v dobití do jednoho roku se kredit opět PŘIčetl.
V září 2014, proto bylo pro mě nemilé překvapení, že jsem o kredit přišla. Na infolince mi bylo řečeno: změna obchodních podmínek + operátor nevyužíval plně planost kreditu 6 měsíců.
Bohužel mě o této změně, nebo uplatnění změny nikdo DOSTATEČNĚ neinformoval (sms chodí stejné jako v předchozích letech a jak má zákaník poznat, že přijde o kredit už po 6 měsících!!!) Jako zákazník bych měla mít právo od smlouvy odstoupit? Zároveň toto chápu jako bezdůvodné obohacování společnosti.
Vrácení kreditu 679 Kč. Děkuji.
|
Tweet |
Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti je povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat o této změně účastníka.
Dobrý den,
podmínky poskytování kreditu jsme neměnily. Jsou stále stejné, pouze od 1. 9. došlo k jejich plnému uplatňování v tom směru, že po vypršení platnosti kreditu nevyčerpaná částka propadá.
O konci platnosti kreditu s dostatečným předstihem zákazníky několikrát upozorňujeme včetně informace, že v případě nedobití kredit propadne.
Je mi líto, ale vrácení kreditu v tomto případě není možné.
Děkuji za pochopení.
S pozdravem
Miroslav Trčka, Guru pro Social Media, O2
REAKCE ČTÚ pro ostatní uživatele webu Dtestu:
K Vašemu podání ze dne 31. října 2014, ve kterém upozorňujete na změnu přístupu společnosti O2 Czech Republic a.s., se sídlem Za Brumlovkou 266/2, 140 22 Praha 4 – Michle, IČ 601 93 336 (dále jen „O2“) při dobíjení kreditu na předplacenou SIM kartu, Vám sdělujeme.
Úřad Váš podnět prověřil a zjistil, že v dané věci došlo pouze ke změně interního postupu v rámci společnosti O2, nikoli ke změně smlouvy, na níž by se vztahovala zákonná informační povinnost.
Šetřením bylo zjištěno, že společnost O2 skutečně v minulosti v některých případech „navracela“ nevyčerpaný kredit, pokud účastník dobil nový kredit v době po expiraci kreditu původního, ale ještě před expirací platnosti vlastní SIM karty, nicméně tak činila pouze na základě svého obchodního rozhodnutí, nad rámec smluvních podmínek. Jinými slovy, smluvní podmínky čerpání předplacených služeb neobsahovaly ani v době před změnou tohoto přístupu žádné ujednání, jež by zakládalo smluvní povinnost společnosti O2 takto propadlý kredit navracet. Povinnost k navrácení nevyčerpaného kreditu pak nevyplývá ani ze žádného zákonného ustanovení. Vzhledem k tomu, že tedy nedošlo ke změně smlouvy ve smyslu zákona o elektronických komunikací, nevznikla ani povinnost společnosti O2 Vás o popsané změně přístupu informovat, resp. povinnost informovat Vás o možnosti ukončit smlouvu bez sankce, v případě, že se změnou nebudete souhlasit. Nelze patrně rozporovat, že uvedený postup, kdy společnost O2 navracela nevyčerpaný kredit, byl pro účastníky výhodnější, avšak zároveň je potřeba zdůraznit, že pokud tak společnost O2 činila, tak aniž by účastníci měli na navrácení kreditu právní nárok. Naopak uzavřením smlouvy se účastník zavazuje dle čl. 4.4 Všeobecných podmínek pro poskytování O2 předplacené služby k tomu, že kredit bude čerpat a bere rovněž na vědomí, že nevyčerpaný kredit bez náhrady propadá.
V této souvislosti proto považujeme za vhodné znovu poukázat na to, že dobitím kreditu na svou SIM kartu, si předplácíte možnost využívat služby elektronických komunikací – volání, SMS, případně další služby a máte tedy možnost využívat služeb v hodnotě dobití po určitou předem stanovenou dobu. Pokud v této době nevyčerpáte kredit, tedy nevyužijete služeb v plné výši dobitého kreditu, nelze tuto skutečnost přičíst k tíži poskytovateli těchto služeb a po uplynutí stanovené doby skončí u kreditu platnost a tento nelze po uplynutí jeho platnosti dále využít. Podobně je tomu již u v předchozí odpovědi zmíněného skipasu, nevyužité vstupenky do divadla, nebo například časově omezené jízdenky na MHD apod. Pokud si koupíte čtvrtletní jízdenku na MHD a např. kvůli nemoci či zahraniční dovolené čtrnáct dní této již zaplacené jízdenky nevyužijete, jistě nepožadujete po dopravním podniku úhradu části nevyužité jízdenky z titulu bezdůvodného obohacení. V případě „propadnutí“ nevyužitého kreditu se jedná o skutkově obdobný případ. Podobný přístup jako Úřad zastává i veřejný ochránce práv, který nepovažuje „propadnutí“ kreditu za nezákonné, avšak klade důraz na to, aby byl účastník o podmínkách platnosti kreditu jasně a srozumitelně informován, přičemž nevylučuje, že se tak může dít uvedením příslušného ustanovení ve smluvních podmínkách (více zde).
http://www.ochrance.cz/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2014/propadnuti-kreditu-a-deaktivace-telefonniho-cisla-u-predplacenych-telefonnich-karet/
V souvislosti se změněnou právní úpravou považujeme pro úplnost za vhodné upozornit na skutečnost, že se od 4. prosince 2014 mění informační povinnost poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Napříště Vás v případě změny smlouvy nemusí poskytovatel služeb elektronických komunikací informovat o podstatě změny, ale pouze o uveřejnění změny smlouvy, tedy o tom, že byly uveřejněny nové smluvní podmínky na provozovnách a rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup. Prozatím nám není známo, jakým způsobem budou poskytovatelé k této zákonné možnosti přistupovat, nicméně doporučujeme dbát zvýšené pozornosti v případě příchozí SMS informující o uveřejnění nových smluvních podmínek.
*************************************************************************
PŘELOŽENO DO ČEŠTINY: Jako slušný a platící zákazník nemáte šanci. P. Kellner po koupi společnosti zavedl prozákaznický způsob jednání. Důvodem jeho změn je nejspíše skutečnost viz článek na idnes Kellner zchudl:
http://ekonomika.idnes.cz/kellner-zchudl-babis-zbohatl-dip-/ekonomika.aspx?c=A140930_133453_ekonomika_fih#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6
Zdravím,
vše již bylo řečeno.
Jen doplním, že po expiraci kreditu jsme jej v případě dalšího dobití skutečně vraceli nad rámec našich smluvních podmínek.
Snad jste toto vysvětlení (i od ČTÚ) přijala s pochopením.
Miroslav Trčka
Guru pro Social Media, O2
Hodnocení:
Komentář: Co dodat? V dnešní uspěchané době si budeme muset začít hlídat vše. Počínaje počtem útžků toaletního papíru po obchodní podmínky společností a rozhodně nečekat, že se někdo slituje. Roky zákazník využívá službu a o kredit nepřichází. Chápu to spíše jako cílený podraz společnosti na své zákazníky. Výslovně jsem nebyla upozorněna, že o kredit 679Kč přicházím. Pouze o expiraci(jako každý rok), což si můžeme vysvětlit mnoha způsoby. O2 spokojené zákazníky nepotřebuje a věřím pane Trčka, že v rámci fér play to chápete stejně.