Počet nahlášených stížností: | 342 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dne 5. 10. 2020 jsem pomocí internetového portálu reality.idnes.cz podal dotaz na nemovist "Dobrý den, mám zájem o tuto nemovist. Bylo by možné zaslat nějaké fotky interiéru? Děkuji".
Ješte tentýž den mě byl poslán email ohledně toho, že se musím registrovat (o poplatku v něm nebyla žádná informace).
Registraci jsem dokončil (informace o polatku je skrýtá pod jiným odkazem) a následně byl na můj email doručen obecný PDF dokument, kde požadovaná informace (fotografie interiéru) nebyla.
Ze zaslaných obecných informací jsem zjistil, že soudní jistina je moc vysoká než abych se mohl dzažby účastnit a proto jsem již na mail nereagoval (ani telefonicky ani jinak).
Dnes 8. 1. 2021 mě byla teprve zasána výzva k úhradě.
Z následujících důvodů mám za to, že požadovaných 5.000 Kč není oprávněných:
1) Nebyla poskytnuta původní požadovaná informace (fotka interiéru).
2) Byl poskytnut jen obecný dokument, který navíc obsahuje i informace o jiných než poptávaných nemovitostí.
4) Výzva k úhradě byla zaslána více než 3 měsíce po registraci.
3) Celá dosavadní komunikace vypadá automaticky. (Celé to vypadá, že společnost získává peníze bez zapojení člověka.)
Stáhnutí výzvy k úhradě na 5.000 Kč.
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti nejsme schopni přesně určit, kde (na jaké stránce) proběhla registrace. Vzhledem k označenému subjektu se domníváme, že se jednalo o stránku https://www.s-drazby.cz/registrace.html.
S tímto podnikatelem obvykle uzavírají smlouvu spotřebitelé, kteří chtějí zprostředkovat informace o (zejm. exekučních) dražbách. Tento případ se do jisté míry vymyká tím, že spotřebitel výslovně sdělil, že si přeje zaslat pouze obrázek interiéru. Z obsahu stížnosti nám vyplynulo, že na tento jeho požadavek mu byla zaslána nabídka k uzavření smlouvy (v řešené věci termín "registrace") o poskytnutí služby. Spotřebitel se mohl zcela legitimně domnívat, že služba bude spočívat právě v zaslání obrázku interiéru. V rámci této služby mu však vůbec nebyl obrázek poskytnut. Naopak, byl mu dle jeho slov poskytnut "obecný dokument".
Domníváme se, že spotřebitel uzavřel smlouvu v omylu ve smyslu § 583 občanského zákoníku. Nemáme tím na mysli jednání v omylu o placeném charakteru služby, neboť o tom je (byla-li registrace provedena na stránce https://www.s-drazby.cz/registrace.html) spotřebitel informován v registračním formuláři u tlačítka 'Registrovat'. Máme tím na mysli jednání v omylu o předmětu plnění. Předmět plnění je podstatnou náležitostí smlouvy, proto ho považujeme za rozhodující okolnost. V tomto případě by spotřebitel mohl namítat neplatnost smlouvy.
Pokud by se jednalo pouze o omyl o vedlejší okolnosti, je dle § 584 odst. 1 občanského zákoníku právní jednání platné, ale spotřebitel má nárok na přiměřenou náhradu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, zkopírujeme zde důležité pasáže vzájemné emailové komunikace a necháme tedy na posouzení dTestu, zda spotřebitel věděl, či nevěděl, co si objednává v rámci naší služby exekuční nemovitosti. Dne 5.9.2020 v čase 4:47 PM spotřebitel prostřednictvím inzertního realitního portálu, citace "Dobrý den, mám zájem o tuto nemovist. Bylo by možné zaslat nějaké fotky interiéru? Děkuji". Odpověď portálu ten den v čase 6:25 PM, citace části emailové komunikace: "Po přiřazení Vaší registrace k poptávce, kterou jste odeslali z realitní inzerce s Vámi bude zahájena obratem další komunikace o možnosti výhodného nákupu nemovitosti, nejpozději však do 48 hod (v pracovních dnech). Dále Vám bude zaslán znalecký posudek a dražební vyhláška včetně dalších užitečných informací k Vámi vybrané dražbě....." Na základě této informace provedl spotřebitel registraci. Ve smluvních podmínkách je mimo jiné uvedeno: " Poskytnutím informací se rozumí odeslání příslušné dražební vyhlášky a znaleckého ocenění k dražené nemovitosti, kdy tyto dokumenty budou
zájemci poskytnuty elektronickou poštou. Tento úkon se považuje za splnění činnosti „zajištění obstarání příležitosti koupě dražené nemovitosti“. Děkujeme za vyjádření.
Dobrý den,
zaslal jsem dotaz přímo na ČOI a čekám na jejich odpověď. Do té doby se nebudu vyjadřovat.
Pouze bych se chtěl zeptat jestli je registrace jediný způsob jak získat nové informace o nemovistostech nabízených pomocí webu s-drazby.cz?
Přeji hezký den
Dobrý den, souhlasíme s názorem dTestu a současně připojujeme i aktuální názor ČOI, přímo z mobilního telefonu, tak aby bylo jasné, že je autentický. Pokud se jedná o službu exekuční dražby a insolvenční nemovitosti, tak informace jsou podmíněny registrací, jelikož zpracování těchto informací je velmi náročné jak na lidské, tak na finanční zdroje. Málokdo si zde opravdu uvědomí, jaké náklady a energie jsou potřebné pro zpracování těchto exekučních, popř. insolvenčních nemovitostí, plus denní kontrola několika set nemovitostí, placená inzerce, aktualizace, zpracování, vyhledání, kontrola...atd., kdy toto vše je činěno pro možnost přiblížit tento trh zajímavých nemovitostí širšímu okruhu potencionálních zákazníků a samozřejmě se tato činnost nemůže dělat zdarma, jak si bohužel někteří klienti myslí. Nikoho k registraci nenutíme, každý má právo volby, ale když již klient využije našich služeb, je slušné dostát svým závazkům. To, že někteří klienti účelově tvrdí, že o poplatku nevědí (aby nemuseli platit), tak toto není reálně možné, pokud se seznámí s našimi smluvními podmínkami, což při registraci tvrdí, tak o poplatku a dalších našich odměnách musí vědět. Informace o našich cenách je v ceníku na webu, který je umístěn na více místech, v před smluvní dokumentaci a kořenové smlouvě je poplatek tučně zvýrazněn a uveden též opakovaně, nikoli jednou, před samotnou registrací je tučně a velkým písmem uvedena informace "ZPOPLATNĚNA" a v emailové komunikaci je celkem 3x uvedeno, že pracujeme pouze na základě našich aukčních podmínek. Kdo tvrdí, že o poplatku nevěděl, dle našeho názoru netvrdí pravdu. Děkujeme za pochopení.
Hodnocení:
Komentář: Dobrý den,
dnes jsem obdržel vyjádření od bezplatné poradenské a informační služby ČOI a ten potvrdil mé předpoklady.
Já jako spotřebitel jsem nemohl logicky očekávat takovýto poplatek, takže z toho důvodu není žádost o platbu oprávněná.
Viz. vyjáření ADR k podobné stížnosti: https://www.coi.cz/stanovisko-oddeleni-adr-ze-dne-1-11-2019/
Přeji hezký den,
Urban