Společnost


Čedok a.s.

Počet nahlášených stížností:169
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:16
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

100%
0%
Toto skore je založeno na 1 stížnostech.

#47542Nevrácení peněz za zrušený zájezd

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 29 dnů 20 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
08.01.2021, před 4 lety

Petr Knolle

Znění stížnosti

Na jaře minulého roku jsme zakoupili zájezd. Zaplatili jsme dvě zálohy v celkové výši cca 40tis Kč. Z důvodu pandemie covidu nám nejdříve společnost Čedok nabídla úschovu peněz na technickém účtě s tím, že je můžeme využít až do 12/22. Vzhledem k aktuální situaci jsem nyní žádal o vrácení zaplacených záloh protože situace je velmi nejistá. I s ohledem na skutečnost, že dvě ženy ze čtyř členů původní objednávky jsou nyní v jiném stavu. Letecká dovolená tedy nepřipadá v úvahu ani do termínu prosince 2022. Cestovní kancelář mi sdělila, že z úschovny peníze vyplatit nemohou a nelze nám je vrátit.


Produkt

Zájezd k moři


Požadované řešení

Vrácení peněz.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.1.2021 09:37, před 4 lety

Zrušil-li zájezd pořadatel, došlo k tomu s velkou pravděpodobností v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen občanský zákoník). Jde o odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele (cestovní kancelář) z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti v místě pobytu nebo cesty, za kterou lze považovat kupř. šíření nemoci COVID-19. V tomto režimu má spotřebitel nárok na vrácení kupní ceny nepokrácené o odstupné. Forma vratky by v souladu se zákonem 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále lex voucher), byla buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru s platností do 31. srpna 2021. Pokud se spotřebitel rozhodne, že voucher vystavit nechce, a zároveň nespadá do rizikové skupiny (§ 3 odst. 3 zákona lex voucher), pořadatel mu peníze vrátí zásadně až 14. září 2021.

Řešení situace jinak, než jak předepisuje zákon, zásadně není možné.

Je tomu tak proto, že od úpravy lex voucher se nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele. Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost nabízet buď peněžní prostředky, anebo voucher s platností do 31. srpna 2021, nemůže pořadatel přijít s "kreativní" třetí variantou a vnutit ji spotřebiteli.

Pořadatel sice může jiný způsob řešení situace (bezúročná úschova peněz do prosince 2022) nabídnout, nicméně zdůrazňujeme, že spotřebitel musí s takovým řešením dát výslovný a informovaný souhlas.

Spotřebitel by proto musel tento způsob řešení dobrovolně přijmout, přičemž pořadatel by musel:
- spotřebitele zřetelně a jasně poučit o povaze náhradního řešení (tzn. uvést, že nejde o postup dle zákona lex voucher a že tento postup je pro spotřebitele méně výhodný) a
- o právu spotřebitele tento postup odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.

Pokud by k těmto krokům při nabízení dalšího postupu (odlišného od zákona) nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval bezúročnou úschovu peněž) v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí pořadatelem navrhovaného řešení nebylo platné.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.4.2021 15:47, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.