Počet nahlášených stížností: | 661 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V obchodě jsem na jednu objednávku, tudíž jednu fakturu s jednou cenou poštovného objednal vícero zboží, z nichž jedna byla klávesnice. To celé jsem si nechal poslat na adresu přes PPL za 99,-.
Klávesnici jsem potom vracel ve 14 dnech a jelikož jsem měl cestu kolem pobočky, vrátil jsem ji osobně. Byl mi vystaven dobropis pouze na cenu klávesnice, ale nikoli cenu poštovného.
Společnosti jsem se odkazoval na § 1832 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. [(1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Podnikatel vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady.]
Zákon ale jednoznačnou odpověď neposkytuje.
Nicméně na stránkách advokátní kanceláře https://pravopropodnikatele.cz/nejcastejsi-omyly-a-myty-v-otazce-odstoupeni-od-smlouvy/ v odstavci [Částečně odstoupení od smlouvy a s tím spojené vrácení nákladů na dopravu] se krom jiného píše, cituji: Zákazník má při odstoupení od smlouvy v zásadě vždy nárok na vrácení dopravného a nelze ho o toto právo zcela připravit s odůvodněním, že si část zboží ponechal. Prodávající může zákazníkovi vrátit jen poměrnou část nákladů na dodání zboží. Je však nutné, aby dokázal jednoznačně určit, že náklady na dodání by byly nižší, pokud by zákazníkovi doručoval jen zboží, které bylo vráceno, a ne zboží, které si zákazník ponechal.
V mém případě by byla nejlevnější cesta poštovného 89,-.
I přestože klávesnice byla nejobjemnější a nejdražší kus objednávky, tak cenu poštovného nezměnila. Z Czc.cz mi odpověděli, že nárok na proplacení poštovného nevzniká, pokud nebyla vrácena kompletní objednávka. Znamená to tedy, že pokud bych si koupil například monitor a k němu zvlášť kabel a rozhodl bych se monitor vrátit, ale kabel za 50 korun si nechat, že mi nevznikne nárok na vrácení poštovného? Co ale potom názor advokátní kanceláře výše zmíněný?
Tu samou vratku bych chtěl uplatnit i na další dva dobropis, kde jsem taky vracel věci, pokud byste došli k závěru, že na vrácení peněz za poštovné vzniká nárok.
V případě nároku vrátit peníze.
|
Tweet |
Problematiku navrácení peněžních prostředků při uplatnění práva na odstoupení od smlouvy řeší § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Podnikatel vrací spotřebiteli bez zbytečného odkladu peněžní prostředky, včetně nákladů na dodání. Dle § 1832 odst. 2 občanského zákoníku však platí, že pokud spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši, která odpovídá nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
Pokud bylo odstoupeno od smlouvy jen ohledně části objednávky, vykládáme zákonné ustanovení tak, že spotřebiteli náleží rozdíl v ceně poštovného, které hradil (za obě věci) a které by hradil, pokud by si objednal (jen) věc, kterou si ponechává. Jinými slovy, pokud za poštovné hradí stejnou částku v případě dodání jednoho kusu jako v případě dodání dvou kusů, při odstoupení od části objednávky nemá nárok na vrácení poštovného, a to ani v jeho poměrné části. Jedná se jen o jeden z možných výkladů.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.