Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den,
dne 7.1.2021 jsem na alza.cz zakoupil žehličku na vlasy. Resp. v tento den byla zaplacena a vyzvednuta na pobočce Praha Háje. Po jejím rozbalení z krabice, si ji přítelkyně prohlédla, zapnula a vyzkoušela, jak se jí drží v ruce. Ale protože ji nevyhovovalo, že je žehlička těžší než čekala, na vlasy ji ani nezkoušela.
Žehličku jsme tak zabalili zpět do krabice a odnesli na pobočku Alza k jejímu vrácení ve 14 denní lhůtě (podána 15.1.2021). Toto vrácení nám ale bylo zamítnuto z důvodu, že se jedná o hygienické zboží a po jejím vybalení z krabice, není možné žehličku již ve 14 denní lhůtě vrátit. Já jsem s tímto názorem nesouhlasil a nesouhlasím. Jsem přesvědčený, že žehlička na vlasy nespadá do kategorie hygienického zboží. Tento můj názor je také podpořen vyjádřením kolegů z dTestu (jednací číslo 67776/EK). Navíc žehlička nebyla nijak použita a je v perfektním stavu.
Na informační lince Alza jsem podal stížnost (dne 18.1.2020) ohledně zamítnutí vrácení zboží ve 14 denní lhůtě. Bohužel i tato stížnost mi byla zamítnuta s odůvodněním, že jsem „zboží vyndal z uzavřeného obalu a z hygienických důvodů jej není možné vrátit“.
Děkuji
Žehlička na vlasy Remington S8540, kód REMZV025
Vrácení peněz.
|
Tweet |
Obecně platí, že při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm a) zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů. Tento nárok však není absolutní.
Ustanovení § 1837 občanského zákoníku upravují situace, kdy není možné od smlouvy bez zákonného důvodu odstoupit. Dle § 1837 písm. g) občanského zákoníku spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce platí, že: "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Odborná literatura dokonce uvádí, že s ohledem na euro konformní výklad by mělo jít o obal zapečetěný.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že žehlička na vlasy je však typem zboží, které vrátit lze. Vysokou teplotou, kterou výrobek při používání má, by mělo být dle našeho názoru zajištěno, že dojde k naprosto minimálnímu, resp. žádnému znečištění věci. A navíc, dle popisu skutkového stavu ve stížnosti lze patrně dle našeho názoru (a vycházíme přitom z výše uvedené zprávy České obchodní inspekce a odborné literatury) mít za to, že se nejednalo o uzavřený obal ve smyslu § 1837 písm. g) občanského zákoníku - tedy o obal utěsněný a zapečetěný.
Výjimky mají podle nás být s ohledem na nález Ústavního soudu ČR (sp. zn. IV. ÚS 2989/16) vykládány restriktivně, a tudíž ve prospěch spotřebitele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za posouzení.
Případ jsem prověřila, zákazník byl již kontaktován kolegy z reklamačního oddělení. Jedná se o to, že balení v tomto případě má na sobě porušenou pečeť, bylo přelepené otevírání na obou stranách krabice, jedna pečeť je dále proříznutá. Zákazníkovi bylo zasláno toto vyjádření:
Dobrý den,
Kontaktuji Vás na základě Vaše telefonického hovoru, kde jste vyjádřil nesouhlas se zamítnutím vrácení číslo AVRA21061635.
Rozhodnutí neumožnit odstoupení vychází z našich veřejných obchodních podmínek (které toto znění citují ze zákona) , kde je uvedeno -
II. Sdělení před uzavřením smlouvy
g. spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy:
vi - o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit.
Děkuji za pochopení, Dita, péče o zákazníky
Vzhledem k výše uvedenému vyjádření, je náš názor stále takový, že v případě žehličky na vlasy obecně (i v tomto případě) nelze danou výjimku uplatnit. Dodáváme, že tato výjimka neobstála např. ani v případě matrace, jak rozhodl Soudní dvůr EU (viz věc C-681/17).
Stížnost přeřazujeme na spotřebitele, aby měl možnost reagovat. Pokud nebude možné se dohodnout prostřednictvím služby VašeStžínosti.cz, spotřebitel má možnost využít službu mimosoudního řešení sporů ČOI (https://www.coi.cz/informace-o-adr/).
Souhlasím s vyjádřením dTestu, že žehlička na vlasy je takový typ spotřebiče, který lze vrátit ve 14 denní lhůtě. A nespadá do kategorie hygienického zboží.
Nicméně v mezičase mi Alza vyšla vstříc a uznala tuto mou námitku. Reklamace tak byla uznána a vyřešena formou dobropisu, jak jsem požadoval. Děkuji Alze za vstřícný a myslím, že i správný krok.
Dobrý den,
děkuji za Vaši zprávu.
V tomto případě jsme zákazníkovi vyšli vstříc jak uvádí a věřím, že tímto můžeme tuto záležitost uzavřít.
S přáním hezkého dne, Martin, péče o zákazníky
Na základě výše uvedeného vyjádření smluvních stran uzavíráme stížnost s dosažením dohody.