Společnost


Blue Style k.s.

Počet nahlášených stížností:104
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:2
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#48286Nezákonný postup CK Blue Style ve věci žádosti o vyplacení peněz za neuskutečněný zájezd

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 1 den 22 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
07.02.2021, před 4 lety

Jitka Kodešová

Znění stížnosti

CK Blue Style mi 5.4.2020 vystavila poukaz č. 6843975872 v nominální hodnotě 15 180 Kč, který lze využít k úhradě ceny nového zájezdu s návratem nejpozději 31.10.2021.
Současná epidemiologická situace se nejeví příznivě a chtěla bych dostat zpátky uhrazené prostředky, navíc jsem ve věkové kategorii ohrožených, letos mi bude 75 let. CK odmítá peníze vrátit, nabízí jen další zájezd a při eventuálním stornu nového zájezdu opět odmítá vrátit peníze, stále jen vnucuje další poukazy.
Vzhledem ke svému věku se domnívám, že CK nedodržuje vládní ustanovení a svým jednáním porušuje platný právní systém ČR.
Děkuji za pomoc a jen na závěr podotýkám, že nás postižených touto CK jsou desítky ne-li stovky.
S pozdravem
PhDr. Jitka Kodešová


Produkt

Poukaz na zájezd č. 6843975872 od CK Blue Style


Požadované řešení

vrácení peněz po odečtení stanovených storno poplatků, které jsou podle všeobecných smluvních podmínek ve výši 1500 Kč/os, pokud je zájezd stornován nejméně 60 dnů před plánovaným odjezdem- můj plánovaný odjezd byl 2.10.2020, takže tato podmínka splněna byla


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
3.3.2021 14:51, před 4 lety

Ač to není explicitně ve stížnosti uvedeno, předpokládáme, že společnost zrušila původně domluvený zájezd z důvodu pandemie nemoci COVID-19. V takovém případě vrací pořadatel veškeré náklady uhrazené doposud spotřebitelem za zájezd, a to nepokrácené o odstupné (storno poplatky).

Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále lex voucher), měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru, jehož parametry a možnosti odmítnutí vymezuje lex voucher.

Tento voucher může odmítnout osoba vymezená v § 3 odst. 3 lex voucher (např. osoby starší 65 let věku, osamocený rodič pečující o nezaopatřené dítě aj.) a požadovat vrácení peněžních prostředků. Pokud osoba uvedená v § 3 odst. 3 lex voucher nebyla poučena o tom, že může vratku ve formě poukazu (vydaného dle zákona lex voucher) odmítnout a požadovat namísto poukazu vrácení peněz, a byl-li jí následně poskytnut poukaz, na jehož základě s ní byla uzavřena smlouva o novém zájezdu, může podle našeho názoru tento zájezd bez jakýchkoliv sankcí zrušit a požadovat vrácení peněžních prostředků, které by ji příslušely za zájezd, který byl sjednán původně. Nebyla totiž řádně poučena a mohla tak být uvedena v omyl (§ 583 občanského zákoníku). Vydání peněžních prostředků musí proběhnout do 14 dnů poté, co spotřebitelka odmítnutí poukazu oznámí.

Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.

Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost nabízet voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.

Jiný typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'jiný voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.

Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval 'jiný voucher') v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.4.2021 15:51, před 4 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.