Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den, zakoupili jsme zájezd do Dubaje na jaře 2020. Pro nemožnost vycestovat v době konání zájezdu, jsme od cestovní kanceláře obdrželi prosbu, zda by nám nemohla vystavit voucher místo vrácení peněz. Jelikož šlo o složitou situaci, přistoupili jsme na tuto možnost. Podmínky k voucheru nám byly zaslány až poté, co jsme jedním kliknutím na možnost "voucher" souhlasili s jejím vystavením. Už toto nám bylo velmi nepříjemné, ale doufali jsme, že tedy vycestovat bude později možné.
Bohužel se tak nestalo, ceny zájezdů se od té doby nepřiměřeně zvedli, nejen o testy, které musíme jako 4 členná rodina před vycestováním a návratem do Čr absolvovat. Prostě nemůžeme vycestovat na dovolenou za stejných podmínek jako na jaře. t
Toto ale cestovní kancelář odmítá akceptovat.
Bohužel nám kancelář i přikazuje mezi kterými hotely a destinacemi si smíme vybírat.
Našim přáním je vrácení celé částky peněz, které jsme již cestovní kanceláři zaplatili.
|
Tweet |
Zrušil-li zájezd pořadatel, došlo k tomu s velkou pravděpodobností v režimu § 2536 odst. 1 písm. b) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen občanský zákoník). Jde o odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany pořadatele (cestovní kancelář) z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti v místě pobytu nebo cesty, za kterou lze považovat kupř. šíření nemoci COVID-19.
V tomto režimu má spotřebitel nárok na vrácení kupní ceny nepokrácené o odstupné. Forma vratky by v souladu se zákonem 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále lex voucher), byla buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru s platností do 31. srpna 2021. Pokud se spotřebitel rozhodne, že voucher vystavit nechce, a zároveň nespadá do rizikové skupiny (§ 3 odst. 3 zákona lex voucher), pořadatel mu peníze vrátí zásadně až 14. září 2021.
Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.
Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost nabízet voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.
Jiný typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'jiný voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.
Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval 'jiný voucher') v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.