Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
Dobrý den,
již dvakrát jsem osobně zažila situaci, kdy společnost O2 Czech Republic a. s. neověřila identitu uživatele, a to ani prostřednictvím občanského průkazu a po telefonu uzavřela s cizí osobou služby na mé jméno a mé rodné číslo - opět podotýkám, bez ověření pravosti údajů a identity telefonujícího na druhé straně.
Tímto došlo ke zneužití osobních údajů a porušení ochrany osobních údajů nejen společností O2, ale také uživatelem, který mé údaje ukradl. Plánuji vše řešit žalobou.
Podrobný popis případů je následující: poprvé mi přišla domů upomínka o nezaplacení služeb, které jsem si nikdy neobjednala a nikdy nevyužívala již v roce 2016, kdy společnost O2 vůbec nereagovala na mou stížnost a sdělila mi prostřednictvím zákaznické linky, že mám zneužití údajů vyřešit s osobou, která údaje zneužila.
Druhý případ mě překvapil v prvním týdnu měsíce února letošního roku, tj. 2021, kdy jsem chtěla uzavřít smlouvu na tarif s neomezenými daty a bylo mi sděleno, že již u společnosti služby využívám, a to na mé rodné číslo a jméno, ovšem s občanským průkazem, který k mé osobě vůbec nenáleží. Došla jsem tedy na prodejnu o2 ověřit svůj občanský průkaz a svou identitu. Nikdo mi však nesdělil, jak je možné uzavřít službu, která byla započata v roce 2019, kdy jsem žila v Norsku a byla jsem trvale odhlášena z České republiky, bez ověření identity, na cizí občanský průkaz.
Tuto stížnost postupuji dále i na společnost O2 s vizí, aby se toto již nikdy a nikomu neopakovalo.
S pozdravem,
Dominika Radová
Zneužití osobních údajů - porušení zákona o ochraně osobních údajů
Ověření identity budoucího uživatele služeb prostřednictvím podpisu/občanského průkazu, který je platný a náleží dané osobě - ověření identity.
|
Tweet |
Chybí-li zcela vůle spotřebitelky být uzavřenou smlouvou vázána (a toto vůle logicky chybí, pokud smlouvu za spotřebitelku uzavírá někdo jiný bez jejího svolení), nejedná se vůbec o právní jednání (§ 551 občanského zákoníku). K uzavřené smlouvě se nepřihlíží - jako by ani nebyla (§ 554 občanského zákoníku). Na základě zdánlivého právního jednání nemůže vzniknout nárok podnikatele na uhrazení ceny za službu či zboží. Podnikatel totiž nemá možnost účtovat spotřebiteli poskytnutí služby, pokud si ji spotřebitel vůbec neobjednal. Pokud by tak podnikatel činil vědomě (což ale zjevně není tento případ), mohlo by se jednat o agresivní obchodní praktiku zakázanou zákonem o ochraně spotřebitele.
Je už interní věcí podnikatele, jak zabezpečí ověřování toho, s kým vlastně jedná, resp. uzavírá smlouvy. Pokud by byl systém zabezpečení nedostatečný, vystavuje se podnikatel zbytečně riziku, že uzavře smlouvu s neznámou druhou stranou a nepovede se mu od ni získat platbu za poskytnutou službu.
Vyúčtování za služby, které si spotřebitelka nikdy neobjednala, lze reklamovat. V případě, že společnost reklamaci vyúčtování zamítne, může se spotřebitel do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunikaci). Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci Českého telekomunikačního úřadu na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne.
Dobrý den paní Radová,
vámi popisovaná situace nás velmi mrzí a za způsobené komplikace se omlouváme.
Bohužel bez konkrétních údajů se k dané věci nemůžeme vyjádřit.
V popisu uvádíte, že jste celou věc postoupila i jako stížnost přímo k O2, je-li tomu tak, obdržíte k celé věci konkrétní vyjádření.
Budete-li chtít v dané věci ještě něco řešit, je možné využít email info@o2guru.cz, kam je možné nám zaslat identifikační údaje, abychom mohli situaci prověřit.
Došlo-li však opravdu ke zneužití vašich osobních údajů, je vhodné celou záležitost také řešit s Policií ČR.
S přáním příjemného dne
Dominika Niedobová, Guru pro Social Media, O2
Dobrý den,
děkuji dTestu za zveřejnění.
Společnosti O2 jsem zasílala stížnost dne 17.2.2021 prostřednictvím datové schránky. Čekám na vyjádření a nápravu.
Krásný den,
Radová Dominika
Děkuji za doplnění. Bohužel bez údajů opravdu nemůžeme ani ověřit, jestli stížnost byla doručena. Prosím vás, zašlete nám na email info@o2guru.cz identifikační údaje a také z jaké datové schránky a na jakou datovou schránku jste stížnost zaslala, zajistíme prověření. Věřte nám, že máme zájem na to, aby se podobná situace již nemohla opakovat. Prosím tedy o zaslání údajů.
Děkuji
Niedobová Dominika, Guru pro Social Media, O2
Děkujeme společnosti za součinnost a žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.