Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
rád bych Vás poprosil o vhodný postup při řešení sporů s ČME.
Popis situace:
Dne 18.08.2020 přišel k domu přítelkyně (Kamila B.) pan Jakub H. (poradce u Českomoravské Energie).
Pan H. nabízel služky s hledáním dodavatele energií. V té době se blížil konec smlouvy s dodavatelem elektrické energie (EON) a přítelkyně nevěděla, zda po ukončení smlouvy bude bez energií? a tak s panem H. podepsala tzv. "Přihlášku k výběrovému řízení" a "plnou moc".
Cca 20 srpna obdržela přítelkyně dopis od ČME, ve kterém bylo odlišné znění než na kterém se s panem H. ústně domlouvali.
Pan H. telefonicky přítelkyni ubezpečoval, že je vše v pořádku.
Koncem srpna došel dopis od dodavatele energie INOGY (odebíráme plyn), že nám nabízí i zprostředkování elektřiny. Přítelkyně volala panu H., že si přeje zůstat u současného dodavatele INOGY. A jakoukoliv aktivitu s hledáním nového dodavatele ukončit.
Začátkem září došel dopis od Českomoravské energie, ve kterém bylo napsáno, že na základě Plné moci má přítelkyně uzavřenou smlouvu se společností ARMEX ENERGY a.s.
Volala tedy panu H. a chtěla celou situaci ukončit a vrátit do původního stavu. Pan H., ale již řekl, že si vše musí vyřídit sama s Innogy. Na Innogy, se dozvěděla, že pravděpodobně naletěla na "podvodné jednání" a že situaci s dodávkou energií vyřeší, ale že možná bude mít sankce u Českomoravské energie.
- v září se pokoušela vyřešit situaci "sankci" s Českomoravskou
energií, kam volala (nedovolala se), psala email - odpověď, že vyjádření bylo posláno 22.9.2020. Dopis ale nedostala, tak
informovala znovu emailem Českomoravskou energii. Následně se již ČME
neozvalo. Situaci začala řešit s panem H. přes messenger. Kde ji 6.11.2020 napsal: "přihláška je zrušená". .. bez pokuty.
Následně volala Českomoravská Energie s informací, že přítelkyně má zaplatit sankce. (bez podrobnějších informací). Písemně jsme informovali ČME. ČME nás informovalo, že přihláška není zrušená. Informovali jsme ČME o situaci, že přihlášku máme za zrušenou..
A následně jsme poslali doporučený dopis ke zrušení přihlášky.
ČME reaguje bez přesných odpovědí na naše dopisy (jaká je pokuta, za co je pokuta?).
Přibližně co měsíc má přítelkyně telefonní rozhovor, kde ji ČME mlhavě říká, že se vystavuje sankcím.
Z našeho pohledu situaci vidíme jako podraz od pana H., který:
1) mlhavě zprostředkoval informace a přes nesouhlas zařídil převod energií . Přítelkyni dostal do kompikací se zařizováním energií do původního stavu.
2) lhal ve věci se zrušením přihlášky.
Dále to vidíme jako podraz od ČME: kdy jsme celou situaci vysvětli, ale místo jasných odpovědí, nebo ukončení celé záležitosti, se setkáváme s telefonními hovory, že budeme něco platit.
Už nás tato nepříjemná situace stála spoustu času a energie. (přítelkyně má strach co jí čeká? za sankce, bojí se cokoliv říct do telefonu aby na ní zase ČME vymyslela další podraz. Já jsem názoru pokládat telefony a věc přenechat soudu)
Rád bych Vás poprosil o radu, jakou formou efektivně pokračovat.
Tak aby se celá situace rychle vyřešila, nedostávali jsme další telefonní rozhovory (s výhružkou sankcí). A měli jistotu že záležitost s ČME je do budoucna ukončena.
Předem děkuji za odpověď
Pavel Topič
paveltopic@seznam.cz
Kamila Brynychová
kamila.vintrlikova@seznam.cz
Scan smluv, emaily, dopisy, konverzaci můžeme poslat přílohou
Prosíme o radu doporučení,
jakou formou jednat, co říct-napsat ČME, aby byla celá záležitost ukončena. Nedostávali jsme telefonické rozhovory (s výhružkou sankcí). Neobávali se nejisté situace (skryté poplatky?, exekuce?)
Předem děkujeme
|
Tweet |
Odstoupit od smlouvy (v tomto případě smlouva mezi zprostředkovatelem a spotřebitelem), která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu zprostředkovatele spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy (§ 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc. Odstoupení od smlouvy ze zákonných důvodů není možné sankcionovat, neboť se jedná o nepřípustné sankcionování výkonu práva (dosud nepřekonané rozhodnutí Nejvyššího soudu, sp. zn. 32 Cdo 4469/2010). Podnikatel nesmí spotřebitele uvádět v omyl tím, že mu takovéto informace ohledně jeho práva na odstoupení podává.
Pokud lhůta vypršela, lze smlouvu ukončit vypovědí. Pokud zaměstnanec zprostředkovatele spotřebitele ujistí, že k ukončení smlouvy dojde/došlo bez sankcí, není možné tyto sankce následně vymáhat (§ 3 odst. 2 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
Ohledně sankce ve formě smluvní pokuty navíc platí, že bylo-li ujednání o smluvní pokutě obsaženo pouze v obchodních podmínkách, je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné (nález Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11).
A konečně, smluvní pokuta musí být sjednána dostatečně určitě (nedostačující jsou formulace typu "při maření povinností plynoucích z této přihlášky bude účtována smluvní pokuta XY,-" atp.). Je-li totiž povinnost hradit smluvní pokutu sjednána příliš obecně, není možné identifikovat, k porušení které (konkrétní) smluvní povinnosti se smluvní pokuta vztahuje – a tedy nelze ani určit, zda je přiměřená, nebo nikoliv. Nejvyšší soud (sp. zn. 23 Cdo 4281/2011) proto dovodil, že je taková smluvní pokuta neplatná.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Situaci je dále možné konzultovat s naší bezplatnou právní poradnou na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.