Počet nahlášených stížností: | 14 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na e-shopu www.k24.cz jsem objednal 7 pevných disků. Dodány byly zásilkovou službou v neporušeném přepravním obalu. Jeden z disků (Seagate 6 TB Enterprise Capacity, 13138 Kč) byl nefunkční. Reklamace nefunkčnosti byla zamítnuta z důvodu mechanického poškození disku. K tomuto poškození (naražený roh), na první pohled nepříliš patrnému, však nedošlo u zákazníka. Z výroby je disk balen v plastové krabičce, která není nijak pečetěna nebo přelepena, umožňuje snadné otevření a nebrání poškození disku během manipulací po cestě od výrobce k zákazníkovi, což se podle mého názoru stalo. Následná reklamace dodání fyzicky poškozeného disku v nezajištěném výrobním obalu byla rovněž odmítnuta s odůvodněním, že dosud nikdy se nestalo, že by www.k24.cz dodala fyzicky poškozený disk.
Otázka tedy zní, jak se může zákazník bránit dodávce nefunkčního fyzicky poškozeného zboží v neporušeném přepravním obalu a nezajištěném výrobním obalu v situaci, kdy následná reklamace je odmítnuta pro fyzické poškození zboží.
Seagate Enterprise Capacity 6 TB
výměna dodaného disku za nepoškozený a funkční ekvivalent
|
Tweet |
V tomto případě došlo mezi subjekty k uzavření kupní smlouvy. Dle našeho názoru se spíše bude postupovat dle obecných ustanovení o kupní smlouvě. Aby se dala aplikovat speciální ustanovení o prodeji zboží v obchodě, kdy se má za to, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, věc byla vadná již při převzetí, musí být splněna podmínka, aby kupující nevystupoval v rámci své podnikatelské činnosti. Vzhledem k tomu, že vysoká škola má v předmětu svého podnikání uvedeno nespočet oborů činností, bylo by skutečně těžké prokázat, že smlouva se k žádnému oboru podnikání nevztahuje (důkazní břemeno by leželo v tomto případě na VŠ).
Dle obecných ustanovení o kupní smlouvě platí, že prodávající odpovídá za vady, které jsou na zboží při přechodu nebezpečí na kupujícího. Kupující má povinnost prohlédnout věc co nejdříve po přechodu nebezpečí škody na zboží. Odesílá-li prodávající věc, může kupující odložit prohlídku do doby, kdy je věc dopravena do místa určení. Předá-li prodávající dopravci věc pro přepravu ke kupujícímu v místě určeném kupní smlouvou, přechází na kupujícího nebezpečí škody předáním věci dopravci v tomto místě, a nebylo-li místo smluveno, předáním prvnímu dopravci pro přepravu do místa určení, nebylo-li mezi stranani ujednáno jinak. Pokud dojde zboží poškozené a k poškození došlo v průběhu přepravy, nárok na náhradu škody má kupující vůči dopravci. Pokud vada byla na zboží již před přechodem nebezpečí, odpovídá za ní prodávající. Je-li však mezi stranami spor, bude nutné důkazními prosředky prokázat, kdy k poškození došlo. Obecné pravidlo stanoví, že důkazní břemeno nese ten, kdo určitou skutečnost tvrdí. V tomto případě je pro podporu tvrzení možné argumentovat tím, že kupující splnil svou povinnost prohlídnout zboží co nejdříve. Jedná se však o jednu z indicií.
Společnost K24 International s . r. o. byla o podaných stížnostech informována. Bohužel doposud neprojevila zájem se ke stížnostem vyjádřit, proto jsme se rozhodli případy uzavřít z důvodu nereakce podnikatele. Případné spory mohou být tedy řešeny pouze v soudním řízení, nikoliv prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz, která je založena na principu dobrovolnosti. V takovém případě doporučujeme konzultaci s advokátem, jejichž seznam je k dispozici na http://www.dtest.cz/advokati.