Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Byl jsem dlouholetým zákazníkem této telekomunikační společnosti a rozhodl jsem se po několika letech pro nového poskytovatele. Smlouvu jsem tedy ukončil s tím, že si nejsem vědom, že bych od společnosti využíval nějaké zařízení /router/, vždy jsem router měl svůj. Nicméně jsem podepsal předávací protokol, kde evidentně tento router je. Po ukončení jsem byl vyzván abych vrátil případná půjčená zařízení, což jsem žil v domnění, že jsem takové neměl. Nyní poskytovatel požaduje zaplacení daného zařízení a pravděpodobně bude vynucovat i smluvní pokutu, která činí 100,-Kč denně za každý započatý den prodlení s vrácením zařízení, což v. mém případě se jedná o cca 6 měsíců, což několikanásobně převyšuje cenu daného zařízení, které jsem ochoten v plné výši uhradit, ale výše smluvní pokuty je mi nepřiměřená hodnotě zařízení (staré 6 let).
Poskytovatele jsem tedy kontaktoval, že jsem zařízení od nich nikdy neměl a že toto lze jistě prověřit historií zapsaných MAC adres, které poskytovatel požaduje pro funkčnost připojení k internetu. Nebyl jsem bohužel vyzván přesně zda mám zařízení vrátit, pokud by se toto stalo, nedošlo by k žádnému prodlení řešení této věci.
Celý přístup, kdy se poskytovatel přihlásil po 6 měsících mi přijde až účelové.
Smlouva o nájmu věci movité
Vzájemná dohoda s poskytovatelem ohledně smluvní pokuty a do budoucna snad i dřívější notifikaci směrem k zákazníkovi, že je v prodlení s plněním svého závazku.
|
Tweet |
K případné smluvní pokutě uvádíme následující.
1) Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné (listiny, na niž spotřebitel připojuje svůj podpis). Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné. Ukládání smluvních pokut za porušení smlouvy je tedy možné, ale pouze pokud to bylo dohodnuto přímo ve smlouvě.
2) Smluvní pokuta nesmí být nepřiměřeně vysoká. Je-li sjednána smluvní pokuta ve výši 100,- Kč za každý den z prodlení, a zajišťuje-li tato smluvní pokuta dodání "obyčejného routeru", bude nepřiměřeně vysoká, neboť ztratí funkci zajišťovací, a naopak bude mít daleko více nepřípustnou funkci zneužívající (šikanózní).
Kromě výše uvedeného, lze uvažovat i o možnosti, kdy by se spotřebiteli povedlo prokázat, že router od společnosti neobdržel. Tehdy by také nemusel hradit poplatky spojené s prodlením, ani ho vracet.
Nad rámec stížnosti spotřebitele upozorňujeme, že velmi často není ve smlouvě ani v obchodních podmínkách ujednáno místo, na které má spotřebitel zařízení vrátit. V takovém případě se aplikuje ustanovení § 1955 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dle kterého nepeněžitý dluh plní dlužník v místě svého bydliště nebo sídla. To znamená, že povinnost je splněna již v momentě, kdy dlužník (spotřebitel) vyrozumí věřitele (podnikatele) o tom, že mu k určitému dni umožní nakládat s danou věcí v místě svého bydliště. Podnikatel si pak věc na vlastní náklady vyzvedne.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.