Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
V září roce 2020 mě navštívil pan Miroslav Maděryč s tím, že nám jde zkontrolovat jističe. Během hovoru nabídl přechod k levnějšímu dodavateli energie. Nejenže jsme u nového dodavatele České energetické budoucnosti platili stejně, ale starý dodavatel po nás chtěl platit pokutu 12000 Kč, přičemž se p. Maděryč dušoval, že veškeré pokuty jdou za jeho společností. Zaplatili jsme tedy odstupné u ČEB 6000 Kč, Glewari Invest jsme odeslali výpověď plné moci a vrátili jsme se ke starému dodavateli.
Dnes nám přišel dopis o smluvní pokutě 5000 Kč Glewari Invest za nedodržení podmínek smlouvy.
Podávám podnět příslušným úřadům a důrazně všechny varuji, vyhněte se Miroslavu Maderyčovi a Glewari Invest.
Soutěž o dodavatele levné elektrické energie
V rámci soutěže pořádané Glewari Invest o výběru dodavatele elektrické energie jsem přešla k vítězné společnosti CEB, po dvou zaplacených zálohach jsem zaplatila smluvní pokutu za odstoupení, a tudíž nemá Glewari Invest nárok na me další pokutovani, zvlášť když se zjevně jedná o podvodne jednání.
|
Tweet |
Společnost GLEWARI INVEST s.r.o. je v tomto vztahu patrně zprostředkovatelem, který za spotřebitele uzavírá smlouvu s dodavatelem.
Co se týče smlouvy uzavřené mezi spotřebitelem a dodavatelem energií, platí, že pokud za spotřebitele jedná zastupující společnost, která uzavře smlouvu o zastoupení se spotřebitelem mimo obchodní prostory (kupř. u spotřebitele doma), není už rozhodné, kde byla uzavřena smlouva mezi zastupující společností a novým poskytovatelem energií. I pokud by zastupující společnost a poskytovatel energie uzavřeli smlouvu v obchodních prostorech poskytovatele energie, pořád se bude podle našeho názoru jednat o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory. Souhlas spotřebitele k zastoupení byl totiž získán mimo tyto obchodní prostory. V takovém případě lze v souladu s energetickým zákonem vypovědět smlouvu bez sankce do 15 dnů po zahájení dodávky bez jakýchkoliv sankcí. Tato lhůta je zachována logicky i v případě, že k zahájení dodávek vůbec nedošlo.
Co se týče smlouvy uzavřené mezi poskytovatelem a zprostředkovatelem, platí o smluvní pokutě následující. Je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Pokud by byla smluvní pokuta sjednána ve smlouvě samotné, i tak podléhá korektivu tzv. určitosti. Každé ujednání o smluvní pokutě totiž musí být přezkoumatelné z hlediska přiměřenosti výše smluvní pokuty (při posouzení přiměřenosti smluvní pokuty je rozhodná doba sjednání dohody o smluvní pokutě a posouzení přiměřenosti smluvní pokuty ke konkrétní povinnosti, a nikoliv až následně při porušení konkrétní povinnosti). Je-li povinnost hradit smluvní pokutu sjednána příliš obecně, není možné identifikovat, k porušení které (konkrétní) smluvní povinnosti se smluvní pokuta vztahuje – a tedy nelze ani určit, zda je přiměřená, nebo nikoliv. Nejvyšší soud (NS 23 Cdo 4281/2011) proto dovodil, že je taková smluvní pokuta neplatná.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/. Pokud jde o mimosoudní řešení sporu s dodavatelem, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.